ELAC Gråbo 2024

I Gråbo flögs det inte bara WW2 utan även ELAC. Det är en klass som det inte tävlas i så ofta men eftersom det fanns ett intresse från Gråbo Modellflygklubb att flyga ELAC så blev det en sådan tävling. En mycket actionfylld tävling skulle det visa sig.

Ett par ELAC-modeller i väntan på start

ELAC?
ELAC är en klass med lite mindre, eldrivna modeller som är tänkt som en instegsklass till Aircombat. Det är också lite enklare regler som kräver färre domare. Det tar också mindre plats och eftersom flygplanen är mindre och lättare kräver det inte lika stort flyg-utrymme som de större modellerna i WW2-klassen. En utmärkt klass för den som vill testa på Aircombat i lite enklare former eller för tex klubbtävlingar.

Åtta
Till start i ELAC-klassen i Gråbo kom hela åtta piloter. En del var piloter som deltog även i WW2 men en del var från hemmaklubben och deltog bara i ELAC. Det flögs två grundomgångar och sedan final. Detta eftersom det var hela åtta piloter i heaten i grundomgången. Dvs det blev enbart ett heat i varje grundomgång. Jag är lite osäker vad ELAC-reglerna säger om antalet deltagare i heat. Men det här fungerade utmärkt och var roligare än två heat med fyra piloter. Till start kom Jonas B, Pär B, NC, Peter L, Elias B, Peter C, Elias C och Anders B. De sista fyra var från hemmaklubben om jag inte är helt felinformerad.

Heat 1
Peters tävling blev rätt kort då det visade sig att den nyinköpta SAAB J21 som han flög, eller försökte flyga, inte fungerade tillfredsställande pga av en oönskad inbyggd skevhet, vilket visade sig påverka flygegenskaperna högst negativt. Men den såg cool ut!  (Han flög även J21 i WW2-klassen, men den flög betydligt bättre). Elias C och Peter C lyckades kollidera med varandra och deras poängskörd blev givetvis lidande av detta. Plus att modellerna behövde repareras för att bli flygdugliga igen. De som hade  mest framgång i första omgången var NC och Elias B. NC som flög en FW190A plockade två klipp medan Elias fick med sig ett.

SAAB J21

Heat 2
I andra omgången och även andra heatet var det färre piloter till start. Peters SAAB fick stanna på marken och Elias C och Peter C fick ägna sig åt att försöka få en maskin i flygbart skick till finalen. Jonas B och Pär B plockade varsitt klipp i denna omgång medans NC återigen plockade på sig hela två klipp. Förutom detta var det ett lugnare heat än det första även om Jonas B fick landa i förtid av okänd anledning.

Final
Till finalen hade Elias C lyckats reparera sin Hellcat, tror jag det var. Eller var det en Wildcat? Lite oklart så här i efterhand, men någon form av katt var det med största sannolikhet. Detta gjorde att det var 6 piloter till start i finalen. Detta blev en vild tillställning. WW2-klassen var helt befriad från kollisioner under hela dagen men i finalen i ELAC var det endast en modell kvar i luften när slutsignalen ljöd. Detta berodde inte enbart på kollisioner utan även andra orsaker. Även om jag så här i efterhand inte kan redogöra för alla modellers öden.

Pär gjorde ett klipp men i ett annat försök att knycka NC:s streamer så ryckte modellen till och blåste in över säkerhetslinjen. Minus 200 poäng till Pär och dessutom blev han tvungen att landa. Den FW190 som NC flög drabbades av överhettat fartreglage och flög runt i något mer än stall-hastighet men blåste även den över säkerhetslinjen. Minus 200 även där. Vad som hände övriga minns jag inte. Men även resten, förutom en, försvann från himlavalvet i förtid. När slutsignalen ljöd var det bara Jonas B som fortfarande hade en flygande modell.

Segrare
När poängen hade räknats ihop visade det sig att det blev hemmavinst genom Elias B som tog en seger i sin första tävling. Stort Grattis från Aces High. De övriga pallplatserna gick till NC och Jonas B.

Prispallen

Till slut
I det stora hela var det en mycket lyckad ELAC-tävling trots att det blåste rätt kraftigt. Jag har sett en del ELAC-tävlingar tidigare men denna var nog den roligaste. Modellerna flög bättre och fortare än jag mindes och det var en tät och spännande fight och framförallt verkade piloterna ha väldigt roligt.

/Redaktören