Årets förts tävling i Aircombat gick, som har blivit tradition, av stapeln på Ekeby flygfält utanför Eskilstuna. 13 piloter slöt upp för att göra upp om ära, poäng och pokaler. Det som skiljde mot de senaste åren var vädret som denna gång var ungefär så bra som man kan hoppas på i April.

Eftersom det var 13 piloter till start bestämdes det att det skulle köras ett rullande schema med 6 piloter i varje heat så lång det var möjligt. Det blev totalt 7 heat med 6 piloter i de fyra första medans de sista tre fick 5 piloter var. Rätt många heat innan final med andra ord.
Heat 1
I det första heatet så flög Oscar S (Spitfire), undertecknad (Spitfire), Stefan L (Spitfire), Mikael R (P47 Thunderbolt), Pär B (Mustan P51D, traditionsenligt) och Greger (Hurricane). Så inte mindre än tre Spitfire och enbart en modell i 25-storlek. För att vara första heatet för säsongen så var det väldigt många klipp. Både Pär och Oscar lyckades plocka på sig 3 var och undertecknad och Stefan var sitt. Sen var det inte så många streamers kvar. Ungefär halvvägs in i heatet kolliderade undertecknads Spitfire med Gregers Hurricane. Hurricanen tappade vingen medans Spitfiren otroligt nog flög vidare. Det skulle visa sig efter heatet att Spitfiren hade vissa skador, men inget som hindrade den från att flyga vidare utan större problem även om skevroderverkan blev sämre!

Heat 2
I andra heatet ställde Felix (Thun), Lasse L (Saggitario), Jonas H (Ki 100), Mattias W (Bf 110), Tomas F (Focke Wulf Ta152H) och Bergendahl (Corsair) på startlinjen. I detta heat var det betydligt färre klipp. Jag minns bara två stycken, Mattias plockade med sig en streamer och detsamma gjorde Felix. Lasse hade ett väldigt kort heat. Tomas Ta152 försvann också från luften efter bara ett par minuter.
”betedde den sig lite bitskt när jag försökte styra den.”
Heat 3
Eftersom det var rullande schema så var det dags för fem piloter att flyga sitt andra heat. Medans en pilot skulle flyga sitt första. De som kom till start i detta heat var Samme, Oscar, undertecknad, Stefan, Micke och Pär. Micke blev lite övermodig och flög ned sig själv efter bara 11 sekunder. Samme, som flög Spifire, lyckades ta med sig ett klipp innan en kollision gjorde slut på denna modell ett par minuter in i heatet. En kollision gjorde att modellen blev en vinge kort. Enligt piloten så ”betedde den sig lite bitskt när jag försökte styra den.” En väldigt brittisk underdrift, men så var det också en Spitfirepilot. Stefan fick med sig två klipp precis som Oscar. Pär plockade en streamer. Även i detta heat var det tre Spitfires eftersom Samme, Oscar och Stefan alla flög Spittar.









Heat 4
I detta heat var det dags för Greger, Felix, Lasse, Jonas, Mattias och Tomas att flyga sina andra heat. I detta heat var undertecknad domare åt Felix så det enda jag minns är att Felix fick motorstopp efter en lättare kollision med Lasses Zero. Lasses modell flög vidare med Felix propeller gick av. Men efter en bra landning i landningszonen, en snabb språngmarsch och ett förhållandevis framgångsrikt propellerbyte så var Thunen i luften igen.

Heat 5
Efter en välbehövlig lunch, som traditionsenligt bestod av grillade hamburgare som grillades och såldes av klubben till utsvultna combat-piloter, var det dags för de tre återstående heaten i grundomgången. I detta det femte heatet var det Bergendahl, Samme, Oscar undertecknad och Stefan L som stod på startlinjen. Undertecknad gjorde nu sitt tredje heat. Eftersom det bara fanns två accar att tillgå så var det nödvändigt att använda en acc som redan hade använts tidigare. Det visade sig ganska snart i heatet att den acc som hade stoppats i modellen inte var den som hade laddats under lunchen. Så det blev ett kort heat för undertecknad. Bättre gick det för Samme och Stefan L som fick med sig var sitt klipp.

Heat 6
I det näst sista heatet var det Pär, Greger, Felix, Lasse och Micke som stod på startlinjen. Micke hade bytt till en Zero. Vid starten visade det sig att elmotorn inte ville starta. En av motor-kablarna hade åkt ur, men efter en stunds febrilt mekande så var detta löst. Nu gick Zeron bättre, faktiskt gick den jättefort och när piloten väl hade kalibrerat sig själv till de något känsliga skevutslagen utförde den en vild jakt resten av heatet. Pär och Felix plockade på sig två streamers var. Något annat de gjorde var att mötas motor mot motor i en praktfull midair. Pyttesmå delar av flygplan snöade ned under en lång stund, lyckligtvis var detta den enda nederbörd som var under denna dag. Motorerna mådde inte bra av att mötas på detta sätt. Särskilt Felix ASP 25 blev riktigt trött med bland annat ett spräckt block.
Med hjälp av full gas, erfarenhet och en del tur
Heat 7
I detta som var dagens sista heat var det en vild jakt på en Bf110 som flög omkring en stor del av heatet på en motor, och dessutom var den enda modellen som hade en streamer värd att jaga. Eftersom det var en Bf110 i luften så betydde det givetvis att Mattias var en av piloterna. Övriga var Jonas, Bergendahl, Samme och Tomas. Samme och Tomas fick med sig två klipp var och Bergendahl ett klipp. Tomas gjorde en praktfull räddning efter en kollision. Den långvingade Focke-Wulfen kom in i någon form av flatspinn efter kollisionen. Med hjälp av full gas, erfarenhet och en del tur så började den flyga igen på ett par meters höjd, till publikens applåder!





Final
Äntligen var det dags för final, till finalen kom Pär, Samme, Mattias, Stefan, Oscar, Felix, och Tomas. Finalen blev en vild historia. Det märktes dels att det nu var 7 flygplan i luften, detta skulle i och för sig inte hålla i sig särskilt länge. Oscars som nu hade bytt till en långnosad Fw190D fick med sig ett klipp men försvann ifrån lufthavet efter knappa minuten. Minuten senare försvann också Tomas Ta152 och Mattias Bf110. Detta berodde på att Tomas flög sin Ta152 in precis bakom Mattias Bf110 för ett snyggt och perfekt klipp.! Eller det var så det var tänkt att bli. Det som verkligen hände var något helt annat, den långvingade Focke-Wulfen träffade mitt på huven på Bf110:an med katastrofala följder för båda modellerna. Resten av heatet var det en vild jakt på de små bitar streamer som fortfarande fanns att klippa. Samme fick motorstopp på sin Mustang. Men en bra landning, hämtning och återstart såg modellen snabbt i luften igen. Detta verkade vara ganska meningslöst eftersom det bara var 30 sekunder kvar av heatet och det fanns totalt kanske 4 meter streamer utspritt på två modeller i luften. Men otroligt nog lyckades Mustangen direkt efter start knycka en av dessa streamer-stumpar. Sen var dagens tävling slut. Samme fick med sig hela 4 klipp, Stefan och Pär 3 var och som tidigare sagt fick Oscar 1 klipp.
Resultat
När alla poäng var räknade visade det sig att det som många gånger förut var Pär som plockade hem den största pokalen. Den näst största gick till Samme och den tredje pall-platsen togs av Stefan.

I det stora hela var det en väldigt lyckad tävling, bra väder för årstiden, bra hamburgare, många fina heat och ett väl genomfört arrangemang där alla hade en trevlig dag.
Nu drar Aircombat-cirkusen vidare mot Lnköping. Väl mött där!