Linköping 2023

Den 17 Juni var det dags för den tredje tävlingen i Grupp Öst säsongen 2023. Den gick av stapeln på Linköpingseskaderns fält. Som kanske inte helt oväntat ligger strax utanför just Linköping.

Två Mustanger som vilar sig i skuggan innan start.

Vi från Eskilstuna gav oss iväg i ottan för att inte komma för sent till briefing som hålls kl 10 nuförtiden. Nu skulle det visa sig att vi hade planerat lite märkligt för vi var på plats vid sådär 8:20. Vilket var ca 40 minuter tidigare än vad vi trodde. Men vi kunde ju välja en skuggig och bra parkering i alla fall. Strax efter så rullade Peter in som hade åkt ändra från hemtrakterna i Grupp Väst och efter det ramlade det in folk fram till klockan 10. Det var några som av olika anledningar inte kunde ta sig till Linköping. Andra åtaganden (dvs dålig planering), sjukdom och knäskador var några av orsakerna. Trots det var det 9 piloter som kom för att flyga WW2, svettas i värmen och äta hamburgare.

Tävlingen
Det kördes även denna gång rullande schema så det blev 5 heat med 6 piloter i de första för att senare bli 5 piloter. Detta ger ju lite färre möjligheter till klipp eftersom det inte blir lika många streamers i luften som i fulla heat. Det brukar också ge färre kollisioner, det skulle så klart inte hindra viss från att kollidera i alla fall.

Förberedelser inför start

Heat 1
I första heatet flög Micke R, Kristian G, redaktören själv, Pär B, Jonas och Oscar. Det gav en ganska jämn fördelning mellan oss som flög med glödstiftare och de med elmotorer. Eftersom fältet är ganska litet så låg startlinjen på fältet utanför säkerhetslinjer och man får springa in mot startlinjen. Lite märkligt känns det och det gäller att inte springa på sin egen modell, eller någon annans för den delen. Men efter något heat så har man vant sig. Heatet började ganska lugnt, och jag själv stod faktiskt för dagens första klipp när jag klippte Pärs streamer. Det var en fight Mustang mot Mustang alltså. Dessa flygplan skulle stifta närmare bekantskap längre in in tävlingen, mycket närmare. Eller det kanske inte var exakt samma Mustanger, men Mustanger var det. Det klippet jag tog där skulle tyvärr visa sig bli mitt enda klipp för dagen. Men det började ju bra i alla fall. Pär skulle å andra sidan få flera längre fram. Micke och Oscar hade båda en tung inledning på tävlingen. Micke försvann i princip omedelbart från lufthavet och Oscar var inte med särskilt mycket längre. Kristian hade ett lugnare heat. Han började försiktigt men skulle ta igen det senare.

Heat 2
I andra heatet kändes det som om det var samma piloter som i det första. Men så var det så klart inte även om flera fick göra två heat på varandra, bla jag själv. Övriga var Stefan B, Lasse, Peter, Micke R och Kristian. Det är alltid lite stressigt att flyga två heat på raken men Therese som var huvuddomare (och sekretariat också så klart) såg till att det blev tid emellan heaten för de som behövde. Jag minns inte så mycket av detta heat förutom att jag själv inte gjorde några klipp och att Kristian G gjorde två klipp med sin Corsair. En modell som han för övrigt var mycket nöjd med. Lasse fick också med sig ett klipp precis som hemmasonen Stefan B. Det blir ju lite märkligt när man har rullande schema för vissa får flyga sitt första heat mot piloter som redan har värmt upp i ett heat.

Heat 3
I heat tre så flög Icarus piloterna Pär och Jonas i samma heat, tillsammans med bland annat hemmahoppet Stefan. En bit in i heatet gjorde Pär och Jonas en klockren midair där Jonas modell helt försvann. Eller för att vara exakt försvann den inte helt men den förvandlades till ett snöfall av vit frigolit. Pärs modell klarade sig bättre och flatspann ner till marken utan motor. Denna händelse gav ett antal minuters vandrande i rapsen runt fältet med ett intensivt letande efter två borttappade motorer. Till slut kom båda till rätta, och de fanns så klart inte alls där någon trodde att de borde vara.

Heat 4
I heat 4 flög jag, Micke, Kristian och Oscar. Peter skulle också ha varit med men hade problem med utrustningen och fick meka i stället. Kristian fortsatte sin fina form från sitt förra heat och plockade ett par klipp till med samma Corsair. Oscar gjorde sitt bästa heat för dagen med 2 klipp även han. Övriga hade ingen större framgång. Micke gjorde en lite för lång landning och Zeron stannades bryskt av rapsen som växte bredvid banan. För att vara exakt så stannade vingen medan kroppen glatt fortsatte in i rapsen. Raps är hårdare än man kan tro.

Heat 5
I det sista heatet i grundomgången så flög Pär, Jonas, Stefan B, Lasse och Peter. Peter försvann ganska omedelbart och övriga plockade inte särskilt mycket poäng de heller.

Final
Till final var som vanligt de 7 med flest poäng efter grundomgångarna. Eller alla utom 2 piloter. Inför finalen så ledde Kristian och frågan var om han skulle kunna hålla den ledningen även efter finalen. Själv gjorde jag som tidigare sagt inga klipp. Men däremot upptäckte jag att min Mustang hade mer ludd från streamers på vingen än vad jag någonsin har sett. En annan sak som jag upptäckte var att det saknades en bra bit av vingen i vingroten. Detta skulle visa sig att det berodde på en kollision med Pärs Mustang ungefär mitt i heatet. Min modell flög vidare utan att jag märkte det. Pärs flygplan flög också vidare en stund, sen vek sig vingen och det var slutet på hans final. Jonas gjorde dagens bästa heat i finalen när han plockade hem 486 poäng. Det skulle visa sig ta honom hela vägen upp på pallen. Pär hamnade på en andra plats, trots två förkortade heat på grund av kollisioner och Kristian höll undan från de jagande Icarus piloterna och knep sin första seger i Svenska Cupen. Stort Grattis Krille!

Dagens vinnare!