Ritningar på nätet

Om man tänker designa en modell, eller bara är byggsugen, så finns det idag några sidor som försöker bevara gamla ritningar. Där kan man hitta lite av varje och de kan vara värda ett besök innan man börjar designa något eget. Dels kanske det man tänker designa redan finns men troligare är att de ritningar kan fungera som inspiration.

Två Mustanger med dåliga vingar, och en med bra vinge.

Man kan hitta olika sätt att bygga modeller, tips och trix som man aldrig tänkt på. Eller så kan man bara få lite idéer eller hitta några spant eller liknande som underlag för sina egna designer. De ställen som jag själv brukar besöka är framförallt www.outerzone.co.uk och https://aerofred.com/ Ritningarna brukar vara i PDF och har man tillgång till en skrivare så är det bara att printa ut, tejpa ihop och börja bygga.

En Zero med  en mera normal vingprofil och anpassad för elmotor, flyger som en dröm

På outerzone hittade jag tex en serie modeller för Aircombat, eller egentligen för Dogfight som det hette 1992 när de ritades. Detta är balsamodeller ritade av Tom Stryker och de producerades som byggsatser av Progressive Miniature Models men ett par stycken var också med som gratisritningar i Model Airplane News. De modeller som serien består av är Bf109, Spitfire, Mitsubishi Zero och P51D Mustang, et skall också ha funnits en Kingcobra men den har jag inte sett någon ritning på. De är givetvis i balsa och de två jag har testat att bygga är Zero och Mustang. De är trevliga byggen och jag kan rekommendera dem för den som är intresserad av att bygga lite i balsa. Men de har ett problem och det är vingprofilen som inte passar alls i Aicombat. Tom Stryker var en rätt välkänd konstruktör på sin tid och alla modeller av honom som jag sett har samma vingprofil, en rätt bra profil för en FunFly eller liknande men inte i Aircombat. Om man nu inte vill ha en långsam profil som inte svänger. Men det är sällan man vill det i Aircombat. Byter man ut profilen mot en mera normal semi symmetrisk profil och tex skär och plankar vingen så är chansen stor att man får en mycket trevlig modell.

Det största problemet med tex Outerzone är att man inser att det finns fantastisk många modeller som vore kul att bygga, men att tiden inte kommer räcka till det.