SM 2022 i Örebro

I mitten på september 2022 så var det dags för den årliga 2-dagarstävlingen i Örebro som i år också var SM. Vilket betyder att det var en tävling över två dagar i alla tre klasser.

Piloterna på SM 2022

Av erfarenhet vet vi att i mitten på September kan det vara ganska bra väder, det kan också vara rätt uselt väder. Det visade sig att det blev det första alternativet, dvs ganska bra väder. På plats var ett 20-tal piloter, inte illa alls. De flesta var där för att flyga WW2 men det blev också bra deltagande i WW1.

Många var på plats redan på fredag kväll men vi var några som dök upp på lördag morgon. Själv så skulle jag vara med i både WW1 och WW2 och jag konstaterade att det blir mycket grejor man skall ha med sig. Särskilt om man skall bo kvar över natten.

På plats var ett tjugotal piloter, inte illa alls!

ELAC
Tävlingarna började med ELAC, två omgångar skulle köras på lördagen. Det var den klass som hade minst deltagare, trots att den är den enklaste att deltaga i. Eftersom jag hade fullt upp med att meka med min WW1 maskin så kan jag inte säga särskilt mycket med om ELAC heaten förutom att jag såg att Felix plocka på sig massor av streamers.

WW1
När ELAC heaten var genomförda blev det dags för WW1. Ovanlig många hade bestämt sig för att delta i denna lite lugnare form av Aircombat, bland annat jag själv. Totalt var det nio piloter med, vilket var ovanligt många. Vinden var rätt elak men det hade mindre inverkan än jag trodde på själva tävlandet. I WW1 sker start från marken, om möjligt, och man får också poäng för att landa inom angivet område. För egen del så gick det första bra men det andra mindre bra. Men mer om det senare.

Det tävlades även i WW1

Omgång 1
I först heatet så flög Samme sin nykonstruerade Fokker Eindecker. En modell som det är tänkt skall finnas som kit framöver. Det är en praktiskt nybörjarmodell för WW1. Samme var väldigt nöjd med själva modellen men hade tyvärr lite problem med motorn. Eftersom motorn inte gick som det skulle var det svårt att jaga andra flygplan men det gick bättre med markmålen.

Jonas B flög en egenkonstruerad Camel annars var det rätt gott om SE5a. Bland annat jag själv flög en sådan tills motor stannade och en nödlandning i högt gräs följde.

Mest poäng efter första omgången hade ändå Samme. Bra heat gjorde också Tomas F, Stefan L och Pär.

Omgång 2
I heat två så bytte Samme till sin klassiska Nieuport 28. En modell som har varit med sedan 2018. Den var han väl influgen på och det gav honom två klipp. Själv hade jag lyckats laga min SE5a till omgång två. Modellen var hel men nu gick motorn inte som den skulle. Sen gick den inte alls. Efteråt visade det sig att en ventilfjäder hade gått av. I denna omgång var det ungefär samma som höll sig i toppen av listan som i omgång 1.

Omgång 3
Till omgång tre fick ett par piloter lämna sina platser till förfogande på grund av modellbrist. Men övriga fortsatte glatt ändå, Stefan L gjorde en uppryckning i tredje omgången och tog minst ett klipp och kanske även ett markmål. Lasse L hade strul med sin modell, eller snarare motorn och fick en mager poängskörd.

Final
Innan tävlingen så hade jag fått veta att det sällan är kollisioner eller krascher i WW1. Men det gällde tydligen inte i finalen för det blev ett ovanligt actionfyllt WW1 heat. Detta trots att varken Tomas F eller Lasse L kunde vara med på grund av strul med sina flygplan. Samme hade även den här gången mest poäng, tätt följd av Pär som var den enda som flög hela heatet. Resten av piloterna kände någon konstig dragning till det stenröse som finns strategiskt dåligt placerat på fältet i Örebro. Felix L och Stefan L hade en intern fight som slutade med att Stefan fick onödigt mycket jobb i bygglokalen i vinter. Stefans modell fortsatte faktiskt flyga en stund trots vissa strukturella problem efter kollisionen med Felix. Samme och Jonas B kolliderade också men trots det skrapade alltså Samme ihop mest poäng även denna omgång.

Efter poängräkningen så var ingen förvånad att Samme tog hem förstaplatsen. På andra plats kom Pär och tredje platsen kom Stefan efter en stabil insats.

Han hade bestämt sig att flyga sin etthundrade flygplanstyp

WW2
Totalt kom 20 pilot till start i WW2, bästa deltagarantalet på flera år. Det gav 3 heat per runda och även om några skulle falla bort under tävlingens gång pga modellbrist så var det i de första omgångarna i princip fulla heat. En SM tävling är lite längre än en vanlig tävling och körs i fyra grundomgångar i stället för de vanliga tre.

Modell 100, Avro Lancaster

Lancaster
Det alla minns bäst från första omgången var utan tvekan Jonas B:s insats. Han hade bestämt sig att flyga sin etthundrade flygplanstyp i Aircombat i just denna tävling. Märk väl inte den hundrade modellen, utan den hundrade flygplanstypen. För att göra detta i stor stil hade han byggt en Lancaster.

För de som undrar så är detta alltså en 4-motorig bombare. Inte särskilt vanlig i Aircombat. Han hade dessutom fått den att väga under de stipulerade 1700 grammen. Mycket imponerade, den flög också väldigt skalariktigt, och hela heatet trots att den saknade en del av vingen under stora delar av heatet. Mer om detta på annan plats i detta nummer.

Omgång 1
Själv flög jag i sista heatet i första rundan, men inte så länge. Efter ca 90 sekunder hade min hjärna och verkligheten helt olika uppfattning om vad som var upp och ner för modellen. Detta slutade med mycket plötslig markkontakt på full gas. Otroligt nog var modellen, på utsidan, i princip oskadd. Mycket tack vara att det var rätt mjukt i marken.

Annars så visade det sig redan i första rundan att Denny, Pär och Samme antagligen skulle vara med i täten. Denny startade starkt med hela 535 poäng, Samme fick ihop 484 och Pär 435. Även Oscar S. hade en stark inledning. Tomas F. däremot hade en tuff start med tekniskt strul med sina eldrivna modeller och fick lämna WO i första omgången. Vilket så klart gav 0 poäng och en inte optimal inledning på tävlingen för honom. Mattias W hade letat fram en Bf110 och hade bra ordning på den vilket gav en stabil inledning av tävlingen.

Pilotlinjen i ett heat

Runda 2
I omgång två så fortsatte Denny starkt men den som plockade mest poäng var Samme. Även Mattias W hade en bra omgång med 330 poäng. Ett par man slutade omgång två med mindre än 0 poäng, det är sånt som händer i Aircombat ibland. Men det är bara att ta nya tag i nästa omgång. Tomas F. hade fått ordning på elektroniken i en av sina modeller och tog en viss revansch med ett klipp och 238 poäng. Jag själv som flög Aichi hade en tuff fight med Saamme som också flög en modell av samma typ. Den pågick samtidigt som flera andra lyckades flyga ner sig själva, eller kollidera, lite oklart. Men försvann gjorde de.

Omgång 3
I tredje omgången sågs Pär B plocka de största poängen med hela 535 poäng, precis lika mycket som Denny tog i först omgången. Annars var den näst bästa poängplockaren Peter L. med hela 334 poäng, Samme hade bytt ut sin Aichi mot Stuka och det visade sig vara mindre välbetänkt för poängskörden för 2NC sjönk drastiskt efter det bytet. Stukan har en rolig detalj, och det är att landningsstället går att fälla. Det satte sig på sniskan så piloten fick göra en nödfällning av stället. En inte helt vanlig händelse i Aircombat. En annan tysk förebild som hade det tungt var Mattias W:s Bf110 som gick hädan i tredje omgången. Mattias hade sedan tydligen slut på modeller och fick lämna WO i omgång fyra.

Modeller i väntan på start!

Även en fjärde omgång
I fjärde omgången vaknade Felix L. till och plockade in hela 483 poäng, tre klipp och hel streamer skulle jag gissa. Oscar hade också en bra omgång med 434 poäng med hade haft två omgångar innan som var lite lugnare och låg trots en fin omgång en bit efter täten. Samme fick sitt höjdroderlinkage saboterat av Kristians Zero. Zeron flög glatt vidare medan Sammes Thun visade sig flyga mindre bra utan höjdroder.

Final
Till final gick Denny, Pär, Felix, Samme, Redaktören själv, Oscar och Kristian G. Mest överraskad av det var nog Kristian som hade börjar plocka ihop sina grejor innan finalen. Han fick raskt plocka fram dem igen. Finalen började väldigt lugnt, om man med lugnt menar att det inte blev några klipp eller kollisioner i början. För egentligen var det inte lugnt alls. Flygningen var så hård som man kan förvänta sig i en final på SM. Det märkliga var att efter ett par minuter när alla hade flugit som galningar hade det hänt absolut ingenting! Sen hände allt på en gång, helt plötsligt var det extremt ont om streamers och strax efter det även väldigt ont om flygplan. Mot slutet var det bara Redaktören, Denny och Felix kvar i luften. Denny gjorde ett typiskt Denny-heat och plockade in 485 friska poäng. Felix som hade börjat tävlingen ganska försiktigt gjorde även han ett grymt final-heat med 3 klipp och 421 poäng. Samme och Oscar kolliderade med varandra ganska tidigt i heatet och fick inte ut mycket av finalen. Vad som hände med Pär och Kristian minns jag inte men jag misstänker att även de kolliderade med varandra. För de var inte med på slutet. Kristian hade flugit hela säsongen utan att bli av med en enda modell. Det ordnade han i finalen för hans Zero var betydligt fler delar efter finalen än innan. Men det blev SM-final första Aircombat-säsongen, starkt jobbat.

Resultat
När alla poäng var räkknade och diplom färdigskrivna visade det sig att segrare, inte helt otippat, var Denny på 1910 poäng, tvåa var Pär på 1605, inte heller någon större överraskning. På tredje plats kom Felix efter en stark upphämtning som gav 1429 poäng. Efter lördagen så var det nog inte många som hade gissat på det. Men två kanon-heat på slutet gjorde att han spurtade förbi Samme som hamnade på den försmädliga fjärdeplatsen. Resten av de som kom till final placerade sig i ordningen 5: Redaktören, 6: Oscar och 7: Kristian.

Pallen i WW2

Twin heat Trophy
I Örebro är det tradition att det flygs ett heat för bara tvåmotoriga modeller och så även i år. Där får alla som vill och har modeller vara med vilket gav mer än de vanliga max 7 piloterna och dessutom dubbelt så många motorer!

Det var tighta strider ett skönt ljud av alla ”dubbelsaftare”. De modeller som stack ut var Jonas B:s Dornier 335 Pfiel och Mats Focke Wulf FW190Z som är ett flygplan som faktiskt aldrig har funnits i verkligheten förutom på Internet. Det är alltså som en dubbelmustang med med två FW190. Mats fick problem med en motor i heatet, den tvärdog och han bestämde sig för att ta det rimliga beslutet att stänga av den andra motorn också och göra en nödlandning. Efter heatet så visade det sig att motorn hade stannat eftersom det satt en streamer inlindad runt motoraxeln. Den som tog hem det hela var Pär och egentligen var ingen förvånad av det.

Tack till alla som ställde upp och flög, agerade domare, hjälpte till på annat sätt, eller bara var på plats och tack till modellflygklubben Ikaros som lånade ut sitt fält till oss!

Tacka alla!


Officiella resultat finns på:
http://aircombat.eu/Core/