Sol, bad och Aircombat!

Mitt i semestertider var det äntligen dags för en Aircombat tävling igen. Denna gång skulle den gå av stapeln på det mycket natursköna fältet Dragsängarna som ligger utmed Österdalälven strax utanför orten Insjön. En ort som kanske är mest känd för att Clas Ohlson startade där en gång i tiden.

Perfekt fält för dagen
Sällan har ett modellflygfält varit bättre anpassat för vädret än Dragsängarna var denna dag. Detta berodde till största delen på att det var klarblå himmel, stekande sol, helt vindstilla och ungefär 30 grader varmt. Att tävla i Aircombat kan vara ganska påfrestande under dessa förhållanden. Men på just detta fält så finns det något som saknas på de flesta andra fält, nämligen en badplats och en älv att svalka sig i!

Rullande schema
Vad som verkligen hände på denna tävling är lite oklart. Men det som Aces Highs utsände minns är att det var 9 piloter till start. På grund av detta så kördes det rullande startordning och det blev 6 heat med 5 piloter i de tre första och sedan 4 piloter i de tre sista. Detta betydde också att man antingen flög eller dömde, så det blev tyvärr ont om tid att ta några flygbilder denna dag. Glädjande var att det var tre piloter från den lokala klubben som ställde upp med den äran. Dessa hade inte så många modeller per pilot. En återvändande pilot var Jonas H som hade fått tag i en Kawasaki Ki100 byggd av Glass-Lasse en gång i tiden. Den skulle tyvärr inte överleva hela tävlingen men hann med åtminstone ett klipp innan den gick hädan.

I det första heatet flög Pär, Lasse L, Oscar, Jonas och Felix. Oscar som flög Corsair hade ett bra heat fram tills han kolliderade bort den modellen. Något senare kolliderades det igen, vilka som kolliderade med vilka är oklart men den som inte var inblandad var Jonas vars Kawasaki själv kvar i luften i slutet på heatet. Jonas hade inte bara hel modell utan han fick också med sig ett klipp. Oscar tog också ett klipp. Hur det gick för Felix och Pär är mera oklart. Efter denna modellslakt visade sig att fältet har en liten brist vid tävlande i Aircombat och det är att det gränsar till en kohage, eller snarare en hage med ungtjurar. Där föll de flesta resterna av modellerna ned. Tjurarna, som visade sig vara väldigt nyfikna när det kom till nedfallande modeller inspekterade resterna noga. Tre stycken samlades i en ring rund resterna av någon modell. En blev väldigt närgången och måste ha upptäckt att en modellmotor som har gått på fullgas i 5 minuter i 30 gradig värme är rätt varm. Helt plötsligt så studsade den mest närgångna tjuren en halvmeter upp i luften, till kamraternas uppenbara förvåning då de också blev luftburna!   

I det andra heatet flög undertecknad, Stefan L, Pär och de lokala piloterna Johan och Micke. Det kändes lite nervöst att dra igång grejorna inför heatet efter modellslakten i det första. Och dessutom kändes det inte som en jättebra idé att hamna i tjurhagen. Men det skulle visa sig att nästa heat blev lite lugnare. Micke hade lite tekniska problem med sin modell, en gammal Thun han hade hittat någonstans. I övrigt hände inte särskilt mycket.

I det tredje heatet var det dags igen för Johan, Jonas, Oscar, Felix och Stefan att göra luften osäker. I detta heat var undertecknad, precis som i det först domare för Oscar. Han hade plockat fram en ny Corsair, eller i alla fall en annan. I det här heatet så försvann några modeller, bland annat var det sista heatet för den fina Kawasakin. Oscar gjorde ganska snabbt 3 klipp, och nu verkade det som en bra ide att vara lite defensiv resten av heatet. Framförallt då Oscar bara hade två modeller för dagen och dessutom fanns det bara en halv streamer kvar att jaga. Den satt på Pärs Mustang. Dock hade Oscar en steamer kvar och den ville Pär ha. Så med ungefär 5 sekunder kvar av heatet kolliderades det igen!

I resterande heat så blev det lite lugnare i luften, det kan ha berott på att det var något färre startande i varje heat. Det som är värt att nämna är att Oscar som nu hade slut på modeller fick låna en väl beprövad Saggitario av Lasse. Den hade vissa problem att behålla bränslet inne i tanken så det gjorde att den dels var svår att få igång och dels att soppan inte ville räcka hela heatet. Det betydde att det blev ett tankstopp i heatet. I det sista heatet så hade Micke fått ordning på sin Thun. Däremot ville inte motorn i undertecknads Mustang gå riktigt bra. Den visade tydliga tecken på överhettning när den stannade efter ett par minuter. Med en hel del tur så tog sig modellen tillbaka till fältet. Efter att ha nålat ut lite, trasslat med en trilskande streamer som ville komma i vägen på alla möjliga sätt så kom modellen I luften igen. Det var inget vidare drag i motorn och elstängslet till det angränsande fältet klarades med minsta möjliga marginal. Micke som hade iakttagit undertecknads strul låg och lurpassade och lyckades med en perfekt manöver knipa streamern från den knappt flygande Mustangen. Resten av heatet följdes av en vild men resultatlös jakt på revansch på väldigt låg höjd. Men kul var det!

Final!
Till final kom som vanligt de sju med flest poäng efter grundomgångarna. Dessa var Felix, Pär, Oscar, Stefan, Micke, Lasse och undertecknad. Finalen blev otroligt nog en ganska städad historia helt utan kollisioner. Men med en hel del klipp. Pär var den som lyckades bäst på den fronten, undertecknad hade också en bra final. Dock var tre extra streamers över vingarna mera än vad Mustangens helsymmetriska profil klarade av och den bestämde sig för att det var bättre att ta skydd i gräset i tjurhagen i stället.

När finalen var avklarad, fältet städat från linjer, streamers och modellrester var det dags för prisutdelning. Där visade det sig till ingens förvåning att Pär återigen tog hem den största bucklan. Felix kom på andra plats och undertecknad fick beträda det lägsta steget på prispallen.

Efter allt detta var det äntligen dags att byta om till badkläder och vada ut i det svalkande vattnet för det bästa på hela dagen. Ett dopp i Österdalälven. För de som valde att stanna kvar en stund följd mera modellflyg, både från land och vatten, mera bad och sen grillning, och mera bad! Det var i korthet en fantastisk dag!

Redaktionen hoppas att det blir fler tävlingar på Dragsängarna i framtiden i strålande sommarväder. Även om det räcker om det är 25 grader.

/Redaktören