Vacuumdra kabinhuv

Här berättar Greger om ett smart sätt att göra plugg och kabinhuv med gummi, gips, plast och elgrill.

SAAB J21 F

Förra året började jag bygga ny modell som jag varit sugen på ganska länge, SAAB J21. I den här artikeln tänkte jag fokusera på en speciell del i bygget, canopyn. Ett problem med J21:ans canopy, om man vill vara skalariktig, är att sidorna buktar utåt. Tidigare har jag alltid gjort pluggar av trä, satt dem i en passande PET-flaska och värmt med värmepistol tills flaskan krympt till pluggens form. Det funkar bra för vanliga släta huvar, men när man vill ha detaljer som går inåt, mot pluggen, så blir det svårare. Vakuum Lösningen (eller en lösning i alla fall) är att vakuumdra sin huv av huvplast. Likt föregående metod behöver man en plugg att forma plasten över, men också en låda med en massa hål i locket och ett hål för en dammsugare eller liknande. Då pluggen inte behöver tåla lika mycket tryck som vid PET-metoden valde jag att göra den av gips i stället för trä. Jag vet inte om en gipsplugg håller för PET-metoden, men det kanske borde prövas någon gång.

Gummi
Då canopyn har lite speciell form valde jag att testa ett nytt sätt att tillverka pluggen. Jag började med att på min färdiga modell bygga huven som den skulle bli med cellplast. Därefter lade jag ett par lager med vanligt trälim över för att få en jämn yta (Bild 1). Nästa steg blev att pensla på formgummi, som jag köpt på Panduro. Efter några strykningar gummi lade jag på gasbinda och sedan mer gummi (Bild 2). Så fortsatte jag ett par gånger tills jag var nöjd. När formen var klar var det mer eller mindre bara att kränga av den från modellen (Bild 3). Små skador uppstod dock där jag råkat få gummit över limkanten. 

Bild 3

Sladdrig
Med gummiformen av från modellen så var den lite för sladdrig och öppen för att kunna användas. Det löstes dock genom att jag limmade fast den på två cellplastklotsar och en ram av Depron. Med formen klar var det bara att gjuta pluggen och efter det återstod lite putsarbete.

Inte svårt
 Att vakuumdra en huv är inte så svårt, men med vissa former kan det vara lurigt att få det rynkfritt. På grund av den aktuella formen måste plasten dras ganska mycket på sidorna och mina första försök blev sådär.

Den färdiga pluggen

Elgrill
När pluggen var klar att testas placerades den på vakuumlådan. Plasten fästes med klämmor i en ram och värmdes. I mitt fall använde jag en skvadronkamrats elgrill för uppvärmning, vilket funkar bra till både korv och plast. Efter någon minut eller två över grillen hade plasten töjts ut tillräckligt och den lyftes över pluggen och trycktes ner mot lådan. Har man tillräckligt med sug i dammsugaren och tillräckligt tätt mellan ramen och lådan så kommer luften sugas ut och plasten formar sig efter pluggen. Blir det inte bra direkt så kan man gå på efter med värmepistol för att få plasten att dra den där sista biten. Man får dock se upp med att inte värma för mycket på ett ställe; det är lätt att bränna hål på plasten.

Elgrill och vacuumlåda

Tjockare
Jag har inte haft tillfälle att testa ännu, men jag tror att det blir lite lättare att få till det bra med tjockare plast (0,8 – 1mm). Den huv jag satte på min första J21:a hade lite rynkor och var lite väl tunn underst på sidorna för att jag skulle vara helt nöjd, men material och tid stoppade fler försök för stunden.

Snyggt
För de som är intresserade av att testa denna metod kan det vara värt att veta att huvarna tyvärr inte tål lika mycket stryk som en PET-huv, och materialet kostar betydligt mer – men det kan bli riktigt snyggt!

Text: Greger. Bilder: Mattias och Tomas