Vara 2023

Den traditionella tvådagarstävlingen i Vara hölls i år den 20 Augusti och var för ovanlighets skull bara en endagarstävling som flögs på lördagen. Tiden är ur led!

Vädret var bättre än 2022, vilket inte säger särskilt mycket med tanke på vädret 2022. Men det betydde att det inte regnade ihållande i alla fall. Men ljuset var inte det bästa och vinden låg på hårt ifrån vänster sett från säkerhetslinjen. Till tävlingen kom 16 piloter för att tävla i WW1 och WW2. Alla 16 i WW2 och ett mindre antal i WW1, som det ofta är.

WW1
Till start i dagens första tävling kom 5 piloter och den som hade den bästa dagen var NC som efter två heat plus final tog hem segern följd av Felix och Pär. Det som var mest imponerande med tävlingen var att det gick att flyga WW1 överhuvudtaget i den vind som Vara bjöd på. Något egentligt referat på denna del av tävlingen kan jag inte ge men några bilder från WW1 finns det . Håll till godo.

WW2
Eftersom det var 16 piloter till start bestämdes att flyga i tre rundor med 5-6 piloter per heat. Det var många heat att hålla reda på men det som följer är som jag minns det.

Iväg!

Heat 1
I första heatet var piloterna Stefan L, Lasse, Jonas, Martin, Micke R och Denny. Som jag minns det hände inte så mycket oväntat förutom att det var tydlig att säkerhetslinjen behövde vridas mera mot vinden. Detta då fler modeller drog skarpt åt vänster mot vinden i kastet vilket var rätt obehagligt för de som stod till vänster på pilotlinjen. Jag tror inte det blev ett enda klipp i detta heat men det var flera piloter som försvann rätt snabbt i heatet. Men ett par lyckades flyga till slutsignalen och hålla sina streamers hela.

Den J21 som flög i heat 2.

Heat 2
När säk-linjen hade vridits blev det dags för heat 2. I detta heat flög Felix, Pär, Samuel, Peter och redaktören själv. Jag hade dagen till ära en nybyggd Spitfire att flyga med. Byggd efter klassisk ritning från Lennart. Den var inte helt lättflugen pga lite dåligt med skränkning men rätt snabb med hjälp av en OS 15CVA. Andra som hade nybyggda modeller var bla Peter som hade en SAAB J21. En modell man inte ser så ofta i Aircombat. Själva heatet blev däremot ingen höjdare. Någon gick i backen direkt efter start, Peters J21 gick i marken efter 43 sekunder. Men flög enligt uppgift väldigt fint fram till dess. Några andra kolliderade. Pär var en av dem men jag tror han lyckade få med sig någon steamer innan det. Efter den första minuten var det bara redaktörens Spitfire kvar som flög omkring i ensamt majestät resten av heatet. Det var bra på det sättet att jag fick flyga in mig på den. Men den flög inte bättre för det.

Pärs Mustang efter heat 1. (Lägg märke till serienumret.)

Heat 3
I sista heatet i runda 1 så flög fem piloter. Jens, Stefan B, Oscar, Mattias och Leif. I detta heat lyckades de flesta hålla sig i luften större delen av heatet och till skillnad från de första två heaten gjordes det också några klipp. Mattias fick lika många klipp som modellen hade motorer, dvs 2. Oscar flög också tvåmotorigt i form av P38 Lightning och hade även han ett rätt bra heat. Dock spolierades hans tävling lite av återkommande motorproblem med en motor.

Nån har tuggat på Corsairen

Heat 4
Efter ett avbrott för de traditionella hamburgarna så drog tävlingen igång igen med heat 4. I detta heat flög Stefan L, Felix, Mattias, Pär och Micke R. Det intressantaste som hände i detta heat var att besättningen i Mattias Bf110 bestämde sig för att lämna flygplanet mitt i heatet. Lite märkligt tilltag att hoppa från ett fullt fungerande flygplan. Kanske hade de helt enkelt fått nog och tyckte det var bättre att lämna luftfartyget? Min bedömning som domare var att de båda fallskärmshopparna var hopplöst förlorade eftersom alla fält runt flygfältet hade fullt uppväxta grödor. Men skickligt nog lyckades de landa på den enda vägen som fanns. Där de omedelbart blev överkörda av en bil! Ur askan i elden kan man säga. Det kanske hade varit bättre att stanna kvar i flygplanet trots allt? Dock var det hårda grabbar, bokstavligt talat, och tog ingen större skada av trafikolyckan de blev inblandade i. Just ja, det gjordes några klipp också. Stefan L plockade ett par steamers, likaså Pär. Mattias, Micke R och Felix fick med sig var sin.

Mekande inför start

Heat 5
I heat 5 var det dags för Denny, Peter, Fredrik, Oscar och Leif att göra upp. Den som lyckades bäst i detta heat var Oscar som tog 3 klipp. Men han var inte ensam att få med sig streamers då även Denny plockade ett par. För resten gick det inte lika bra utan de kom tomhänta ifrån detta heat.

Japansk modell på stabil fältlåda.

Heat 6
Det sjätte heatet var rätt jämt, Lasse, Jens och Stefan B. tog alla var sitt klipp men blev också klippta. NC gjorde det lite bättre och fick med sig en streamer men lyckades också hålla sin egen hel. Bäst gick det dock för Jonas som var den enda som tog två klipp men även han blev klippt. Det var bara Martin som blev utan ett klipp i detta heat, men han flög större delen av heatet och det är inte illa. Jens klipp kom på kommando av Denny som upptäckte ett läge för ett klipp. Jens tog till sig instruktionen och vips så hade hans Battle plockat åt sig en streamer.

Battle, bra på att följa order.

Heat 7
Martin, Jonas, Lasse och Pär var de piloter som ställde upp till start i sjunde heatet. Jag kan inte minnas några klipp i detta heat men det kan ha gått mig förbi. Martin och Lasse som fick flyga två heat på raken lyckades i alla fall hålla sin streamers hela i detta heat till skillnad från i heatet innan.

Heat 8
I dagens näst sista heat så var Mattias med och den här gången var motorerna i flygplanet dubbelt så många som klippen om jag minns rätt. Med i heatet var också Denny som i de två tidigare rundorna hade haft en ovanligt låg poängskörd. Men 3 klipp i sista omgången ställde det till rätta.

En Spitfire som fick med sig ett par streamers hem, till slut.

Heat 9
I dagens sista heat så var det redaktören som fick med sig flest streamers. Vilket till stor del berodde på att jag hade en bra och uppmärksam medhjälpare/domare med en osviklig förmåga till att se tillfällen till klipp. Oscar tog med sig ett klipp till på alldeles egen hand men resten av hade ett lite lugnare heat på streamer fångar fronten.

Final
Efter att nio hela heat hade flugits var det äntligen dags för final. Till den kom Denny, Stefan L, Oscar, Mattias, Pär, Redaktören och Jonas B. Det visade sig att 2 klipp och bra flygtid räckte till final den här dagen trots den goda uppslutningen av piloter. Den hårda vinden och det luriga ljuset gjorde att det blev lite färre klipp än vanligt. Eller så var det inte alls så utan det kändes bara så efter Hallsta tävlingen.

I finalen visade sig att Denny hade kommit igång ordentligt efter en lite trevande start på dagen. 3 klipp att lägga till de tidigare 5 gjorde att segern var ganska ohotad. Stefan, Mattias, Pär och Redaktören tog ett klipp var. Jonas hade ett stabilt heat med bra flygtid medan Oscar avslutade dagen med ett mindre lyckat heat.

Efter tävlingen drog sig deltagarna tillbaka till Amandas hus där grillning, mat och prisutdelning följde. Där visade det sig att förstaplatsen mycket riktigt gick till Denny, två blev Stefan tätt följd av Oscar. De fick var sin pokal och fina diplom medan vi övriga fick hålla till godo med fina diplom. Detta följdes av hemresa för en del och övernattning i Amandas hus eller i husvagnar, husbilar för övriga.

Hej då Vara, vi ses nästa år!