WW2 Gråbo 2024

Sista helgen i maj var det dags för årets andra deltävling i Svenska Cupen i Aircombat. Det var också den första tävlingen i grupp Väst för året. Det flögs i två klasser, från början var det tänkt att det skulle flygas WW1 och WW2 men det blev ELAC i stället för WW1.
(ELAC delen av tävlingen kommer behandlas i en kommande artikel.)

Eftersom redaktionen för Aces High ligger i Mälardalen blev det en rätt lång resa för Aces Highs utsände. Detta betydde avresa redan fredag kväll för att hinna vara på plats på lördag morgon. Nu tar inte resan så lång tid men ett stopp på vägen för att sova skulle också hinnas med. Sista 15 milen samåktes med gruppchefen för Grupp Väst som dessutom skulle sköta dagens tävling.

Mustanger i väntan på start.

När vi anlände till modellflygfältet som huserar Gråbo Modellflygklubb möttes vi av några av klubbens piloter som redan var på plats. De hade ordnat med publikavspärrningar, grill, hamburgare och annat vitalt som krävs för en trevlig Aircombat-tävling.  Vi möttes också av ett strålande väder. Till skillnad från de tidigare tillställningarna i Eskilstuna och Norberg så riskerade ingen att frysa denna dag. Solen kom också bakifrån från pilotlinjen, vilket är både ovanlig och bra. Detta gjorde att det var lätt att se modellerna i luften, vilket var en fördel. Nackdelen var att det ledde till en och annan rejält solbränd nacke bland piloterna, aj!

Aces High var på plats!

Öst och Väst
7 piloter hade rest till Gråbo för att göra upp i WW2-klassen. Drygt hälften hade rest från Grupp Öst och övriga hade kortare resväg. Eftersom det blev 7 piloter kördes rullande heat-ordning med 5 piloter i första heatet och sen 4 i övriga heat. Eller så borde det ha varit, men mer om detta senare.

Corsair på startlinjen

Heat 1
Efter en del inledande strul med modeller så gick första heatet igång. De som skulle flyga var Redaktören (Mustang P51D), Jens G (Battle),  Peter (P39 Airacobra), Jonas B (Il2) och Stefan B (Vought F4U Corsair). Den enda som kom ifrån detta heat med äran i behåll var Jonas som gjorde ett klipp medan resten gick helt lottlösa ur det hela. Märkligt nog var det två piloter som blev klippta, men det gjordes bara ett klipp. Stefan flög ned sig själv mot slutet av heatet men Corsairen tog ingen större skada. Den gick visserligen av, men det var lättlagat. Peters P39 försvann i förtid men jag minns inte varför. Heatets enda Mustang flög hela heatet men fick vissa skador i en dålig ”landning”.

Efter första heatet blev det lunchpaus. Klubben grillade utmärkta hamburgare och korv i värmen och de gick åt i rasande fart.

Start

Heat 2
I andra heatet var det bara fyra piloter, och så skulle det vara under resten av grundomgången. Var det tänkt i alla fall. De som flög i detta heat var de två som inte fått flyga i första heatet, Pär B (Mustang P51D) och Martin O (Kawasaki Ki-100). Till detta kom två från första heatet, Redaktören och Jens. För ovanlighetens skull så gjorde inte Pär ett enda klipp. Detta berodde egentligen inte så mycket på Pär utan på resten av piloterna i heatet. Jens flög i 1.17, Martin i 42 sekunder och Redaktören i 34 sekunder. Så Pär var rätt själv i luften vilket försvårar streamer-klippandet avsevärt.

Heat 3
I detta heat var det fem piloter till start. Peter, Jonas, Stefan, Pär och Redaktören. Fem piloter tänker den uppmärksamme läsaren. Skulle det inte vara fyra piloter i alla heat utom första? Jo, så var det, egentligen. Men en viss förvirring hade uppstått i huvudet på Redaktören, kanske var det värmen, kanske var heatlist-systemet otydlig eller så fanns det egentligen inget alls att skylla på. Undertecknad hade i alla fall av oklar anledning fått för att det var de tre första heaten som det skulle flygas i, men så var det alltså inte. Dock upptäcktes detta inte förrän det var för sent. Nu gjorde det inte så mycket eftersom Mustangen flög runt planlöst i 6 minuter och 33 sekunder och blev klippt. Dock var det ingen som såg vem det var som gjort klippet, så detta påverkade inte tävlingen heller. Frågan var nu hur detta skulle lösas. Skulle Redaktören diskas? Få resultatet från heatet struket eller vad skall göras i detta fall? Efter en del dividerande beslutades genom röstning att undertecknad skulle flyga i nästa heat precis som det var tänkt. Det var mest rättvist mot piloterna i det heatet. Men sen var det slutfluget för redaktören för denna tävling. Att det gick att göra så berodde på att alla som deltog automatisk var i final. Vad hände då i heatet för övrig? Absolut ingenting av värde.

Martins Kawasaki Ki-100

Heat 4
I detta heat så flög Martin, Redaktören, Jens och Peter (SAAB J21). Martin hade någon form av strul och fick bara ihop 11 sekunder. Med det klarade han precis gränsen för att få 50 poäng för oklippt steamer. För att kunna tillgodoräkna sig det måste man flyga i 10 sekunder. Övriga fick i alla fall flyga hela heatet. Peter kämpade mot en SAAB som inte var rätt trimmad. Detta gjorde honom till ett eftertraktat byte för övriga två. Efter sisådär fyra-fem minuter så lyckades undertecknad knycka streamern från ”fullträffen med två bommar” som J21 ibland kallades. Av bara farten så åkte Jens streamer med också något senare.

Heat 5
I detta heat flög Jonas, Stefan, Pär och Martin. Och i detta heat blev det äntligen en riktig bra fight. Pär fick med sig två streamers. Martin och Jonas var de som blev av med sina. Jonas gjorde sitt bästa för att kontra mot Pär men fick inte med sig något klipp. Men det berodde inte på att han inte försökte, för det var en hård kamp mellan de två Icaros-piloterna. Det är detta som kan ses på några av bilderna ovan. Martin hade nu ordning på sin Kawasaki och fick bra med flygtid. Stefan fick landa lite i förtid pga brist på ström men höll sig oklippt.

Efter detta heat blev det dags för ELAC-klassen att äntra scenen, detta får vi återkomma till längre fram.

Stilstudie på dagens vinnare!

Final
Det blev en lite udda final eftersom det bara var 6 piloter som fick vara med. Undertecknad hade redan flugit fyra gånger och fick alltså inte delta i vad som blev dagens roligaste heat. För i finalen blev det Aircombat på riktigt. Det märktes att det var flera flygplan i luften och att alla hade flugit in sig under dagen och alla hade nu ordning på motorer och flygplan. Kampen var betydligt hårdare och det flögs med mera insats. Pär var den som fick till det bäst och fick med sig tre klipp, Jonas två och Jens ett.

Efter detta vidtog poängräkning och sedan prisutdelning. Där blev det som de flesta redan gissat Pär som ohotat tog hem förstaplatsen. Jonas knep andraplatsen och undertecknad den sista pallplatsen.

Tack till Gråbo Modellflygklubb för det suveränt trevliga mottagandet och också tack till tävlingens sponsorer MBS RC Models och Servoexperten.

/Redaktören