WW2 Örebro Lördag 2023

Den sista september var det dags för den näst sista tävlingen i Svenska Cupen 2023. Den gick traditionsenligt i Örebro på RFK Ikaros fält Pilängen. Det skulle flygas både WW1 och WW2 och därför var det briefing redan 9:00 på morgonen.

Solen går ner över efter den näst sista tävlingen för året. (Fotograf: Denny)

Ottan
Aces Highs utsände passade på att samåka med en annan Aircombat-pilot som också hade tagit beslutet att åka på morgonen. I stället för att göra som många andra att åka redan på kvällen innan och sen sova över på fältet i klubbstugan, husvagn, husbil, tält eller VW-buss. Bilen packade jag redan på kvällen innan. Det är många saker som skall med till en tävling om man skall tävla i både WW1 och WW2, ändå så behövdes bara modeller för en dags tävlande medbringas. Vi som skulle samåka träffades på Ekeby flygfält i ottan för omlastning till en bil och sen påbörjades resan mot Örebro. Väl där gjorde vi det traditionella misstaget att svänga av från motorvägen en avfart för sent. Detta sker varje år dag 1. När vi klev ur bilen på parkeringen vid fältet så märkte vi att mornar i slutet på september kan vara bra kyliga. Men efter att ha burit utrustning och modeller från parkeringen till depån ett par gånger fick man upp värmen.

Digitalisering
Tävlingsdagen började med WW1 tävlingen, men den hoppar vi över här eftersom den finns nedtecknad på annat håll. Det var ett par nyheter på denna tävling, Framförallt så testades ett digitalt protokoll och poängsystem som Jesper hade gjort. I detta kunde man registrera resultat i mobilen. Det funkade förvånansvärt bra för att vara första gången detta provades. Det andra var en gammal nyhet då vi nyttjade ett program för att ta fram heat-listor. (Som Redaktören hade kodat ihop i panik kvällen innan.)

Pärs lilla dator för heatlistor.
(Bilden lånad av Kenny från Jordfräsarna)

Det var egentligen ingen nyhet för Pär hade utvecklat ett sådant, dessutom mycket smartare system, redan på 90-talet. Som användes första gången på Europacuptävlingen -98 i just Örebro. Men det var i vilket fall smidigt att ha när det är så många piloter som det var på denna tävling. Hur många var det då kanske läsaren undrar? 22 piloter är svaret på den frågan. Precis så många att det blir 4 heat per runda i stället för tre. 3×7=21, 7 är max per heat så det gick inte ihop sig när vi blev 22 startande.

Skevroderbrist
Det är svårt att minnas något exakt av vad som hände denna dag men undertecknad hade en sedelärande upplevelse som kan vara värd att berätta. Så vi börjar med det. Mer om själva tävlingen följer nedan. Efter att först ha flugit WW1, fotat lite, tagit fram heatlistort till WW2 och fotat lite till. Så blev det helt plötsligt tid för start i andra heatet. Modellen var ihopsatt. (En skevroderkontakt gick lite trögt, men det är väl bara bra? Då sitter den ordentligt.) Det var också lite nya start-procedurer eftersom det nya modellstället skulle testas för första gången. En ny burk på fältlådan för propellrar visade sig också vara ett perfekt ställe att förvara den upprullade streamern på. Ny modell var det också, en Zero i balsa utrustad med fin-motorn OS 15CVA. Så en del nytt och lite snålt om tid. Motorn strulade lite under förberedelserna men gick igång strax innan beredskap. Väl på startlinjen ser undertecknad att streamerrullen ligger kvar i propellerburken som är genomskinlig. Streamern är dessutom inte fastknuten på modellen. Attans!

Nåväl, inget att göra åt nu. Signalen ljuder, fram till modellen, knyter på streamern, startar motorn. Iväg med modellen, den flyger iväg rakt och fint. Försöker svänga vänster, mycket lite händer när jag drar i skevroderspaken. Märkligt!?. Modellen rollar jättedåligt av någon anledning. På med stora utslag, gör ingen direkt skillnad. Har jag fel modellminne? Efter ett tag minns jag skevroderkontakten som gick trögt. Troligen har jag bara ett skevroder tänker undertecknad (det skulle visa sig vara en riktig iakttagelse). Men modellen flyger bra i övrigt. Problemet är att det bara går att flyga runt i en cirkel åt vänster. Så får det bli. Nu händer det märkliga att när modellen åker runt runt i mitten av striden så passerar modell efter modell och lämnar av sina streamers på Zeron. Snart hänger 3 streamers på vingarna. Sen börjar motorn gå sämre. Propellerklipp. Det här blir helgens, och årets, bästa heat för undertecknad. Vilket var både märkligt och helt oförtjänt. Men vad kan man lära sig av detta. Säkert en hel del, kanske att man inte behöver jaga runt som en tok för att få klipp, men framför allt att alltid göra roderkontroll innan start! Efter den lilla utvikningen tillbaka till den ordinarie sändningen…

Bra färgmatchning av Stefan B!

Runda 1
Det var många heat och mycket annat att göra denna dag förutom att hålla reda på vad som hände. Men några saker har fastnat. I första heatet så började Oscar starkt med 4 klipp, Stefan B hade problem med en vinge på sin Corsair. Det vill säga, den gick av av någon anledning. Vilket normalt är ett problem och det var det även den här gången. Det var också mycket flygande nära säkerhetslinjen pga den starka vinden. Oscar hann också med en kollision efter alla klipp. Den andra inblandade var Leif om jag inte missminner mig. Till heat två vreds säkerhetslinjen något för att få lite mindre problem med vinden. Övriga som hade en bra första omgång förutom Oscar var som tidigare sagt undertecknad, Pär, Felix, NC och Jesper som gjorde comback i WW2 och det firade han med ett par klipp direkt.

Oscar testade Bf109. Snyggt bygge!

Runda 2
I andra rundan så hade Denny vaknat till och var den som plockade med sig flest streamers. Näst vassast var Mattias W som nyttjade att Bf110:an fungerade klanderfritt och plockade ett par streamers. Felix var återigen vass och tog ett par han med. Andra hade det tyngre som NC som försvann tidigt i ett heat precis som Leif och Peter. Själv minns jag att jag fick in ett klipp på Stefans B:s Corsair i en stigning bort från säk. Jag var rätt nöjd med det, för det var mer välförtjänt än de i första heatet, för nöjd skulle framtiden utvisa.

Stefan begrundar rester av sin Corsair.

Runda 3
I den sista grundomgången var det ett par som var tvungna att lämna WO så den kunde kortas ned till 3 heat. I den här omgången var det Pär som var den bäste poängplockaren med 4 klipp. Tomas, Oscar och NC tog ett par stycken var efter vad jag minns. Några andra gick det inte lika bra för. Stefan B kolliderade med undertecknad. Om vi skall vara exakta så försökte jag upprepa manövern från rundan innan. Den här gången gick det inte lika bra eftersom jag i stället för streamern träffade Corsairen. Som var helt oskyldig till det hela. Med det lyckades jag bli den med minst poäng i den rundan. Det eftersom jag hade blivit klippt innan och Stefan hade streamer kvar. Nåja, det blev i alla fall ett par bilder av det hela.

Det var mjukt i marken.

Final
Efter att den ordinarie tävlingen var slut köres Twin Heat Trophy medans poängen räknades ut. Men till slut blev det äntligen dags för final. Som vanligt för de 7 bästa piloterna. För så ska det vara när det är Aircombat. Till den tog sig NC, Redaktören själv. Denny, Pär Felix, Oscar och Mattias. Som vanligt var spänningen stor bland piloterna. Vem skulle ta hem segern denna dag. Det kändes som att klippen i de tre grundomgångarna hade varit rätt jämt fördelade så det borde bli en rätt tät fight detta. Så blev det nu inte, det gjordes en del klipp men det var också rätt många som försvann i förtid i denna final.

Start i finalen

Tre, eller fyra?
Ganska snabbt var det bara fyra flygplan kvar. Ett flygplan som försvann tidigt vad Sammes Thun som tog mark för tidigt och i fel vinkel. Pär fick med sig åtminstone ett klipp, kanske två innan Mustangen av någon anledning försvann från fighten. Oscar försvann också, så de kanske hade något groll som jag missade i mina misslyckade försök att få ett klipp. Något senare var det som jag minns det bara tre modeller kvar i luften. Kanske dök det upp en till som hade varit nere för att rätta till något efter ett tag? Men en stor del av heatet behärskades lufthavet av en ettrig Bf109 flugen av Denny, en inte lika ettrig Bf110 som spakades av Mattias och en ny Zero som undertecknad hade fått ta fram till finalen. De två mindre modellerna kurvade mest runt varandra lite till höger sett från pilotlinjen. För att undvika solen som nu låg lågt och till vänster sett från pilotlinjen. Runt dessa modeller cirklade en jagande Bf110. Ni kan nog ana hur det hela slutade. Denny lyckades få in ett klipp på min Zero till slut att lägga till de två han redan knipit tidigare. Det ledde till att han med ganska god marginal plockade hem segern denna dag. På andra plats hittar vi Pär och den tredje och sista pallplatsen gick till Oscar. (Nu flög jag i det här heatet så det här referatet kan vara helt åt skogen, men det är så jag minns det hela.)

Efter den upplevelsen var det skönt att dra sig tillbaka till klubbstugan och campingen för den sedvanliga grillningen och samkvämet. Efter det blev det hemresa och reparation av Zero för Aces Highs utsände.