2010, en säsong Denny dominerade

Vi minns tillbaka till året 2010 där Denny hade en säsong där han allt som oftast stod på prispallens mittersta plats.

Tre glada grabbar på prispallen.

Efter att ha haft ett litet mellanår säsongen 09 var Denny tillbaka för fullt säsongen 2010 och han vann allt, nästan. Han tog en dubbel i Sverige med en förstaplats på SM och en seger i Svenska cupen men fick nöja sig med en andraplats efter Patrik Svida från Tjeckien på World Aircombat Scale Games 2010 i Tyskland.

Etta eller tvåa
Nya modeller, ny frisyr och en ny CNC maskin för att skära frigolit verkar ha hjälpt Denny att få tillbaka suget efter att tävla i Aircombat. Det är ganska välkänt i Aircombat Sverige att det krävs en hel del av den som siktar på att placera sig framför Denny i resultatlistan och de som inte redan visste om det känner säkert till det nu. För resultaten från denna säsong vittnar om att han inte gärna släppte ifrån sig några förstaplatser i onödan. Eller vad sägs om den här listan. Älmhult 2, Jönköping EC 1, Jönköping 1, Stenstorp 2, Trosa 1, Herrljuna 1, SM Ripa 1, Kättilstorp 1, Örebro 1 och Örebro 6. Den tillfälliga formsvackan sista dagen i Örebro beror mer på att han bestämde sig för att flyga lite experimentartade flygplan i form av fläktdrivna Messerschmitt 262 och Arado Ar234 än en tillfällig brist på förmåga.

Tillväxt i Väst
Den enda som verkligen har lyckats gett Denny en fight om förstaplatserna med någon form av regularitet är en annan ung förmåga från väst, nämligen Samme. Framöver får nog även Denny akta sig för denna yngling som bara blir bättre för varje år. Jag misstänker dessutom att han fortfarande är under utveckling och det skall bli intressant att se dem fightas om pokalerna nästa år.

Allt har en början
Blue Phoenix är ett flygplan som många har börjat sin modellflygarkarriär med och så även Denny. Redan vid 7-8 års åldern så flög han denna seglare så ofta han kom åt. Ett par år senare avancerade han till motorflygplan i form av en AirCore trainer. AirCore var en tillverkare som gjorde modeller i CoroPlast, sån där wellpappliknande plast. Detta kanske kan förklara varifrån Denny fick några av sina mer udda konstruktionsidéer ifrån.

Latte, inte bara en kaffedryck utan även en vass fighter med Denny som pilot.

Aircombat karriären
Den första Aircombat modellen var även den en klassiker, en P39 av Embergs konstruktion. Denna kom han dock inte att tävla med. Men till säsongen 2004 hade han förberett sig med en Mig och en Mustang. Båda två till stora delar tillverkade i wellpapp. Denny Fritches debut i Aircombat sammanhang var i Alingsås i April 2004 och redan den första tävlingen kom han på fjärde plats. Vilket låter bättre än vad det egentligen är då det bara var fyra deltagare i den tävlingen.  Den andra tävlingen var i Brännebrona samma år och även där blev han fyra, men 934 poäng och betydligt fler deltagare än i Alingsås var nog en indikation på vad som skulle komma. I Tvååker var han nära att ta sin första seger men Per D. var för svår. Till säsongen var flygplansflottan uppdaterad med  Il-2 och Blohm & Woss. Båda konstruktionerna tills stor del bestående av vit frigolit och tejp. Första tävlingen den säsongen var i Älmhult. Där blev det samma visa som i Alingsås året innan men i Alingsås tog han sin första seger, dock var den lite rumphuggen då det bara var tre deltagare där detta år. I Jönköping 2005 tog han sin första seger på en tävling med gott om deltagare. Detta år blev det en tredje plats i Svenska cupen åter igen några poäng efter Per D. 2006 blev det en andra plats i cupen efter Säters stolthet Oscar C. 2007 hade han däremot klättrat till förstaplatsen. Året efter blev det åter igen en andraplats och säsongen 09 var som tidigare sagt något av ett mellanår och Denny fick då nöja sig med en tredje plats i cupen och en andra plats på SM där Daniel H blev för svår.

En prispall någonstans i Sverige 2010

2010
Säsongen blev 2010 har som vi redan sett stor framgång med dubbla förstaplatser, SM och Svenska Cupen samt en andraplats på WASG. Flygplanen denna säsong har framförallt varit Latecoere Late-299. Dessa är byggda på ett mer traditionellt sätt, blå eller rosa frigolit klätt med brunpapper. De som har sett de här modellerna på tävling vet att det är riktigt vassa maskiner och det har lagts ner en hel del jobb på att bygga och testa olika prototyper. Något som uppenbarligen har gett resultat. Det som kanske inte är så traditionellt med dessa maskiner är att de är skurna i CNC maskin. Vilket passade bra då Denny till vardags arbetade som NC-operatör.