Elsetup för .15 modeller

(Eller: Vafalls, gör stigningen verkligen så stor skillnad?)

Två av de elmotor-setuper som visade sig fungera.

För ett par år sedan så föreslog en klubbkamrat att vi skulle åka till Örebro för att vara med på den årliga avslutningstävlingen. Varför inte? -tänkte jag. Förutom att jag inte har någon modell, några motorer eller någon startutrustning i ordning så borde det inte vara något problem alls.

Modellbristen löstes genom ett inköp en väl använd Multiplex Dogfigher från en annan klubbkamrat. Den målades snabbt upp i kamouflage och fick göra tjänst som Spitfire. Då var problem ett löst. Det här är dock en eldriven modell. Efter lite snabbstudier av de aktuella reglerna för elmotorer i Aircombat så återstod att försöka få ihop en el-motor setup som dels var enligt reglerna, dels gick att plocka ihop av saker som redan fanns hemma i hobbyrummet (det var kort om tid) och helst också hade rimliga prestanda. När jag testade fram el-motor setupen så upptäckte jag en intressant sak. Och nu kommer vi äntligen till vad den här artikeln skall handla om. Nämligen propellerstigningens påverkan på strömförbrukningen. Eller egentligen varvtalets påverkan om man tänker tvärt om.

Multiplex Dogfightern som var den modell som fick agera provbänk.
(Också den modell som bär skulden till att Redaktören är en återfalls Aircombatpilot igen.)

Dagens regler för elmotorer i Aircombat, som faktiskt är rätt smart utformade, stipulerar att varvtal x propellerstigning inte får överstiga värdet 72.000. Med andra ord kan man ha lite olika stigningar och varvtal men egentligen få samma resultat i prestanda. Max propellerdiameter är 9 tum på .15 modeller så den saken ger sig själv.

Jag testade ett antal olika el-motor setuper och något som jag märkte och som var lite förvånande för mig var hur stor skillnad lägre varv och större stigning gjorde på strömförbrukningen. Det vill säga hur mycket lägre den blev. En annan sak som var ännu mer förvånande var att jag inte hade förstått detta förut med tanke på att jag har hållit på med elflyg i ca 25 år.

De setuper som jag testade var följande:

Test 1
Propeller:      9×4.5 APC
Acc:              LiPo 4S 2600
Motor:           Himax C3516
Ström:           37,7 Ampere
Varvtal:         14.000
Teoretisk fart ca: 95 km/h
Den här setupen var iof godkänd. Men hade både dålig prestanda och drog bisarrt mycket ström. Vilket var lite synd för det var den jag ursprungligen tänkte använda eftersom den motorn satt i modellen och jag hade 4S accar som jag inte var så rädd om. Men den här varianten var helt oanvändbar eftersom strömmen bara skulle räcka halva heatet. Dessutom med dålig prestanda. Jag vill minnas att det här var en motor med kv:t 1130.

Test 2
Propeller:      9×6 APC
Acc:              LiPo 3S 2600
Motor:           Himax C3516
Ström:           32 Ampere
Varvtal:         11.000
Teoretisk fart ca: 99 km/h
Den här setupen var bättre. Men inte tillräcklig mycket bättre. För mycket ström, för lite fart.

Test 3
Propeller:      9×7.5 APC
Acc:              LiPo 3S 2600
Motor:           Himax C3516
Ström:           37 Ampere
Varvtal:         10.700
Teoretisk fart ca: 120 km/h
Den här setupen hade bra prestanda, men drog alldeles för mycket ström. Dessutom hade den alldeles för bra prestanda för att vara laglig. 10.700 x 7.5 = 80.250. Det är mer än 72.000.

Dags att byta motor!
Efter att min Mpx FunCub NG hade fått donerat sin motor och den skruvats i Dogfightern så gjordes ett försök till.

Propeller:      9×7.5 APC
Acc:              LiPo 3S 2600
Motor:           ROXXY C-35-42-930 kv
Ström:           22 Ampere
Varvtal:         9.500
Teoretisk fart ca: 106 km/h

Nu började det likna något, med en 2600 acc skulle det visserligen bli svårt att få strömmen att räcka ett helt heat. Men ibland får man ta vad man har. Och med lite aktivt användande av gasspaken borde det gå att lösa.

En Zero med den setup som visade sig fungera.

Zero
Den här setupen har sedan testats i ett antal tävlingar framförallt i ett antal Zeros som det finns en byggbeskrivning på här. Men då med accar i storleksordningen 3200 mAh. Det har visat sig fungera alldeles utmärkt i tävling och det är inget problem att hålla full gas heatet igenom.

Mycket stigning, lågt varv
Så lärdomen är: en motor med lägre kv, mycket stigning och lågt varv ger låg strömförbrukning. I alla fall när man har en fast propellerdiameter. Det är inte så konstigt att det går åt mindre ström med lägre varv egentligen. Propellern har lägre fart genom luften och trots att stigningen är större så är ytan fortfarande densamma. Eftersom luftmotståndet ökar i kvadrat med farten så är det rimligt att det är en fördel att ha en långsamt snurrande propeller om man skall spara på effekten. Det här borde jag ha insett för länge sen.

Flyg fort och krokigt! (Och spar på strömmen med hjälp av mycket stigning.)