Örebro 2010

Traditionsenligt avslutades årets AirCombat säsong med en tvådagars tävling i Örebro. Lördagens tävling anordnades av Grupp Öst och för söndagens aktiviteter stod Grupp Väst.

Redan på fredagskvällen började flygfältet fyllas upp av husvagnar i varierande form och storlek. Då marken utanför den grusade parkeringen var ganska sank efter den senaste tidens regnande hade vi från klubbens sida vissa funderingar på att avlysa parkeringen till uppställningsplats, men då aircombatanter är ett modigt släkte hade de flesta husvagnarna redan parkerats ute på åkern när vi kom till platsen.

Kvällen ägnades åt förberedelser, uppsättning av förtält, dragning av el, och en och annan provflygning. Staffan Lenard passade på att träna lite grann genom att flyga runt med en micro modell. Flygningen avslutades något plötsligt när Staffan (påhejad av omgivningen) försökte runda ett ”ko-ägg” och fick avståndet lite fel…

Lördagen började med ett ihållande men inte särskilt intensivt regnande som fortsatte hela dagen. Strax före breifing gjorde Griffon Squad en storstilad entré genom att anlända med sina flaggprydda folkabussar och stödfordon i formation.

Vädret till trots hade hela 31 piloter samlats till lördagens tävling för att göra upp om placeringarna. Medan heatlistorna räknades ut kunde alla piloter visa upp sina finaste flygplan för att försöka ta hem priset för ”Best in Show”. Örebrotävlingen brukar av tradition locka fram en del roliga/udda maskiner och denna gång var inget undantag. Några som förtjänar ett omnämnande var Dennys fläktdrivna ME262, Sebbes eldrivna V1 bomb samt en Gloster Meteor och en B25 Mitchel, båda byggda av ”Mr. Testpilot” Jonas B. B25:an tog för övrigt hem priset för ”Best in Show”.

Tävlingen avlöpte väl trots det usla och fuktiga vädret och när dagens flygningar var avklarade stod inte helt oväntat Denny på förstaplatsen. På andra och tredje plats återfanns två veteraner som återkommit efter en tids uppehåll, nämligen Roger Eoch Oscar C. Skönt att se att takterna sitter i!

På lördagskvällen var det dags för samkväm i Ikaros klubbstuga med middag, prisutdelning och underhållning. En stor del av den senare stod Griffon Squad för som nu transformerats till dansbandet ”Griffonz” komplett med 70-tals kragsnibbar…

Söndagens morgon kom enligt flera piloter alldeles för tidigt och på grund av det (och ett par fall av brist på flygdugliga flygplan) kom 28 piloter till start dag två. Medan heatlistorna beräknades avgjordes ”Twin Heat Trophy”, ett extra heat utanför den ordinarie tävlingen med enbart tvåmotoriga kärror. Vinnare blev Per D. Vädret var tack och lov mycket bättre utan regn, men med en kall nordostlig vind.

En pytteliten modell, kunde det vara framtiden för Aircombat. Nej, skulle det visa sig.

Tävlingen inleddes med att undertecknad gjorde tävlingens (och karriärens) sämsta heatresultat. Efter 20 sekunder i luften klippte Pasis Spitfire inte bara streamern, utan hela bakpartiet av min tvåmotoriga Petlyakov PE-2 vilken blev minst sagt svårstyrd. Bara att dra av gasen och se maskinen singla ner bakom säkerhetslinjen. 7 flygtidspoäng och -200 poäng för korsande av säkerhetslinjen gav det imponerande usla resultatet -193 poäng. 

Bättre gick det för rookien Peter C. vars kompetenta flygning slutligen räckte till en fjärdeplats. Bra jobbat! Medan poängräkningen pågick inför finalen kördes ett ”Nostalgi-heat” med maskiner designade i Aircombat:ens barndom. Detta heat vanns av Denny med en P39. Efter att finalen flugits stod Per D. som vinnare med Oscar C. på andra plats och Samme på tredje plats.

Efter avklarad prisutdelning och lossbaxning av husvagnar så var 2010 års Aircombat säsong avslutad. Stort tack till alla som hjälpte till att göra denna tävling till en höjdare trots vädrets makter.

/Pär B – Icarus Squad