SM i Ripa 2010

SM i Ripa minns med värme och som tur är finns det en artikel skriven om det. Vi bestämde oss för att återpublicera den här så att vi som var med kan drömma oss tillbaka.

2010 var det grupp syds tur att arrangera SM och som fält hade man valt det gamla anrika Ripa-fältet. Ett fält som det flugits combat på när det fortfarande kallades ”dogfight” och som det första internationella mästerskapet arrangerades på, EAG 99.

Klubben har haft turen att själva få köpa loss marken så nu har de alla möjligheter i världen att kunna investera i föreningen – och det är möjligheter man har tagit! Man har en ganska stor camping (ungefär 30 husvagnar eller tält) och förutom klubbstugan med ett riktigt kök har man en facilitetsbyggnad med tre toaletter och två duschar.

Fredag
När undertecknad anlände på fredag eftermiddag hade folk redan börjat droppa in och tält börjat resas. Det enda märkliga med scenen var att bara husvagnarna stod på campingen – tälten hade folk börjat resa UTANFÖR campingen, utmed vägen ner till fältet. Efter att ha luskat lite och ställt några subtila frågor (Hur fan har ni tänkt här?) så visade det sig att alla gjorde så ”för att han där hade redan…” och så vidare. Föga förvånande spårades det hela tillbaks till Cockspur squad som anlänt tidigt och snabbt etablerade sig i vägrenen, vilket innebar att de dessutom hade väldigt nära till fältet med lök. Jo, hela åkern bredvid (en riktigt stor åker faktiskt) användes till att odla lök åt en välkänd amerikansk skabbmats… nej för låt, snabbmatsrestaurang heter det ju. Efter att ha hälsat på folket som anlänt så slog jag upp mitt eget tält (på campingen) och sedan väntade vi bara på Per D för att kunna börja checka in modeller.

WASG stämpel?
Till sist anlände Per och Marina och medan han gjorde sig i ordning för att börja checka in modeller så hissade jag den kejserliga japanska marinens krigsflagga för att visa våran närvaro. Hjälmen byggdes på så att den nu hade en liten tuta och precis då rulllar Thomas och Thereze förbi med sin vuvuzela – ett krigsbyte från WASG i Tyskland. Tvärt emot min tradition att vara bland de sista att checka in mina modeller så var jag först, men det skulle komma att straffa sig… Samme försökte slinka igenom incheckningen snabbt eftersom hans modeller hade klarat incheckningen på WASG men det hjälpte inte. De enda frågetecken som uppstod under incheckningen rörde några märkliga Hellcats och en ännu märkligare Airacobra, men de rätades ut och vi började bli redo för morgondagens tävlande. Fram mot kvällen kom det några sena ankomster.

Välpackad!

Lördag
Efter att ha kommit upp och fått i sig lite frukost och kaffe och tagit sig ned till fältet så var det hög tid att göra sig redo. Totalt hade 20 piloter anlänt och checkat in och Johan R hade anlänt för att ta på sig rollen som huvuddomare. Det var roligt att se att grupp väst har börjat växa och vi hade två rookies från Göteborg – Andreas som har börjat tidigare den här säsongen och Peter som gjorde sin premiär på SM. Däremot var det lite tråkigt att se att Fredrik var den enda Griffonen (som kan flyga) som var på plats och att även Red Tails var underrepresenterade. Men allt har en förklaring och i detta fallet finns den hos Wikipedia: The Red-tailed Hawk (Buteo jamaicensis) is a bird of prey, one of three species colloquially known in the United States as the ”chickenhawk”.

Hett
När heaten var färdiglottade så drog det igång och det gick hett till från början. Vinden låg från ett märkligt håll och det var lite diskussioner inom tävlingsledningen före tävlingen om hur säk skulle ligga. I första heatet tog jag ett tidigt klipp och sedan körde min Ki- 61 ihop hårt med Peters Hellcat. Mina rester blev liggande ute på fältet medan Peters rester blåste in över säk. Kanske inte det bästa sättet att välkomna en nybörjare. Han verkade däremot inte överdrivet ledsen och han har ju fortsatt tävla sedan dess, men det kändes som att det var läge för dumstruten. Johan R visade tidigt vem det är som bestämmer när han dömde ner Åke för att han skulle ha passerat säk. Det blev sedan intressanta diskussioner efter den här händelsen eftersom Åkes domare inte ansåg att modellen hade varit över säk. Men det var bara att bita i det sura äpplet och ta emot -200 poäng. Henrik var också med om en incident i första rundan som gjorde att han hamnade bakom säk och då hade vi en säk i varje heat i första rundan. Ett litet möte togs inom tävlingsledningen med resultatet att säk flyttades och piloterna fick det återigen förklarat för sig att de måste vara mer uppmärksamma på att inte flyga för nära säk. Efter det så höll sig modellerna på rätt sida under heaten.

Bubbelgummi
Resten av dagen flöt på smidigt och det var förhållandevis bra flyt och det var inte fler än normalt som glömde bort att de skulle döma. Det enda som var märkligt var när det började lukta bubbelgum riktigt intensivt när Jake the Snake körde sin motor. Doften låg likt en fjollrosa dimma över fältet och mången pilot rynkade på näsan och undrade vad som stod på men mest förundrad var nog ändå Jakob eftersom han inte hade någon aning om varför just hans soppa luktade syntetiskt tuggummi. Men jag antar att sånt händer ibland när man flyger för snoppskvadronen.

Tacos
Efter att dagens övningar var slut så samlades vi för en pilotmiddag bestående av taco-buffé och utlottning av priser från sponsrande hobbybutiker. När alla hade tryckt i sig en aning mer mat än de orkade så kommer Mats, ordföranden för Ripa-klubben, med tre gånger mer Ben & Jerry glass än vi hade en sportslig chans att få i oss. Efter detta var egentligen ingen i form att röra sig särskilt mycket så det blev till att sitta stilla och dricka Sake och snacka med de andra piloterna. Resultaten för dagen är framräknade och vi får en snabb genomgång över resultatlistan efter dagen. Det enda som var lite förvånande var att Denny inte var i topp. Det som inte var så förvånande var att istället så var Samme i topp.

Startförberedelser

Söndag
Eftersom de flesta tvärt emot seden hade lagt sig i ganska vettig tid så var det många fräscha ansikten på fältet på söndag morgon. Jag började med att kollidera ner min fjärde kärra på fyra heat med en sammanlagt flygtid på aningen mindre än 6 minuter. Jag har varit med om min beskärda del av usla resultat på SM men det här var nästan exceptionellt. Däremot var det några som fick till det. Framförallt Denny gjorde bra ifrån sig med ett fyrklippsheat och ett med fyra klipp + heal streamer, men även Henrik for genom tabellen likt en raket. Per D, Pär B och Jonas klättrade också i tabellen. Själv fick jag ett erbjudande från Mikael Gundlach att låna en av hans modeller. Jag tyckte att jag inte hade något att vinna genom att skrota någon annans modell (inte ens en Cockspurs) eftersom resultaten ändå var så usla så jag säkrade kycklingpriset genom att avböja erbjudandet.

Final
Inför finalen hade Denny kopplat ett grepp före Per och sedan följde Kjelle, Pär, Samme, Jonas och Henrik inom 150 poäng. Som alltid på SM var finalen ett tydligt bevis på att vi har några av världens bästa piloter i Sverige. Heatet var otroligt tight och väl sammanhållet. Denny gjorde SM:s bästa heat och tog guldet ohotat. Per D tog silvret och Kjelle lyckades behålla sin lilla lilla marginal från före finalen och snodde åt sig bronset precis före Pär B. Det skilde endast fyra poäng så det var ju nästan ”en Öberg” (fast utan Kilbro och streamer).

Pris
Efter en genomräkning av poängen (och ett antal kontrollräkningar) så hölls prisceremonin där vinnarna även fick välja priser från ett bord. Denny och Per fick ett kit var, Kjelle fick en motor och jag fick ett kycklingpris.

Författare: Okänd