Vi minns: Griffon Winter Cup 2011. Del 1

Vad passar bättre så här i juletider än att se tillbaka till den tiden då det fanns de som flög Aircombat på vintern? I Eskilstuna flögs under ett antal år Griffon Winter Cup på Huglanda modellflygfält. Så här kommer en tillbakablick på den första deltävlingen.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Aces High nr 1 2011. Men här kommer den igen, eller i alla fall den första tävlingen.


Det vanliga när det gäller Aircombat tävlingar är att de går på sommaren men det finns ett undantag, Griffon Winter Cup som har blivit en tradition i Griffons Squad vid det här laget. Årets upplaga var den femte i ordningen.

Det första året kördes det hela sex deltävlingar i Griffon Winter Cup, eller Vintecupen som den ofta kort och gott kallas. Detta var 2007, det visade sig vara lite väl mäktigt för en serie squadrons tävlingar då det var ganska stor brist på modeller i squadronen när väl våren närmade sig. Sedan dess har antalet tävlingar varit fem stycken, vilket är ungefär lika många som det brukar vara i en Grupp under sommarsäsongen.
Men i år så blev programmet bantat till fyra tävlingar och den första av dessa blev det inte mycket med då vädret inte var särskilt lämpligt för Aircombat. I stället blev deltävling två den första tävlingen och den avgjordes i strålande solsken, vindstilla men lite kyligt väder.

Deltävling 1
Äntligen efter vissa startproblem var det så dags för den första deltävlingen i Griffon Winter Cup 2011. Trots att några av squadronens stöttepelare inte hade möjlighet att närvara så kom hela åtta piloter till start. De flesta av dessa något ringrostiga men det fina vädret och chansen att få flyga lite Aircombat gjorde att alla var vid gott mod ändå.

Den här tävlingen fick vi också se en ny Aircombatpilot i Griffon då Jonas gjorde premiär. Något som han gjorde med den äran, stabil flygning och över lag en väldigt bra insats trots en säkerhetsflygning i finalen. 2 år från Multiplex EasyStar till Thun och Aircombat är raskt marscherat.

Heat 1
De som fick äran att inviga GWC11 var Danne, Pasi, Jonas och undertecknad. Först i luften för året var Pasi som hade letat fram en gammal Tempest II att göra luftrummet osäkert med. Undertecknad var tvåa och även övriga var tillräckligt snabba upp i luften för att tillräkna sig de 25 poängen som start inom 30 sekunder ger.

Danne (Tempest II) var tvungen att göra en nödlandning för att justera motorn men för övrigt så var det inga sådana problem. Till en början var det lite utspridd flygning men efter några minuter så började det se bättre ut och fighten blev tätare och tätare. Emellanåt var den nästan för tät med några riktigt täta möten. Ungefär halvvägs in i heatet blev Pasi klippt av undertecknad i ett av dessa täta möten. Alla flygplan var hela efter heatet och alla glada över att det första heatet för säsongen var avklarat.

Heat 2
De som fick vänta på säsongsdebuten var Martin (Typhoon), Gunnar (Thun), Torsten (?) och Janne (FW190A). Tanken var att Janne skulle flyga Spitfire i heat 1 men på grund av motorstrul i Spitten så blev det ett byte till FW190 och då gick det bättre.

Heatet började med att Martin var först upp i luften någon hundradels sekund innan Janne. Martin tyckte tydligen detta var ett utmärkt läge att ta ett enkelt klipp och svängde brant in för att klippa Janne men lyckades i stället häkta av streamern på Jannes FW190. Bra början för Janne, mindre bra för Martin. Gunnar och Torsten kom i luften de också och efter några minuter så lyckades Gunnar få in ett klipp på Torstens streamer. Janne var inte nöjd med ett klipp och lyckades klippa Martin en gång till.


Final
Efter det traditionella korvätandet och lite allmänt samkväm så var det dags för final. Eftersom Torsten hade fått strul med elektroniken i sin modell stod han över finalen och fick i stället agera domare. I finalen så var ordningen återställd och Janne var snabbast upp i luften, tätt följd av Martin. Tyvärr blev det två säkerhetsflygningar i finalen, dels för Martin som fick strul med höjdrodret och för Jonas som flög in i solen och tappade bort modellen för ett ögonblick.

Men förutom dessa så var det full fart. Gunnar gjorde ett klipp till men fick sen problem med motorn och tvingades till en nödlandning för lite justering. Pasi, som i starten hade lärt sig att en glödstiftsmotor är svår startad utan glödström, fick in ett klipp på Danne, bara för att strax efter bli av med båda streamerna till undertecknad. Danne och Pasi som båda vid det här laget var utan streamers jagade frenetiskt men ingen av dem lyckades få till några fler klipp. Det samma gällde för Janne vars FW190 for runt som en bålgeting. När det återstod någon minut blev även Focken av med streamern till undertecknads P-39.

Resultat
När poängen var räknade så visade det sig att det sista klippet var väldigt viktigt för utgången av tävlingen. Just innan detta hände så var Janne i ledningen och Gunnar på andra plats men efter klippet som var det sista som hände i tävlingen så blev ställningen i toppen följande. På tredje plats Janne med 535 poäng, på andra plats Gunnar 550 poäng och på första plats undertecknad på 660 poäng.

/Redaktören