Gjuta i glasfiber, del 2.

I förra artikel försökte vi förklara hur man kan göra för att gjuta sig en form som sedan skall användas till att gjuta olika delar till modellflygplan, tex en motorkåpa eller en hel kropp. Eftersom vi har klarat av den jobbigaste delen, att göra en plugg och gjuta en form så är det bara det roliga kvar, nämligen att gjuta användbara delar till modellflygplan eller till något helt annat för den delen för vad man än skall gjuta så är tekniken i stort sett den samma. Den teknik för att gjuta som jag beskriver här är en ganska enkel teknik som inte kräver några speciella apparater som tex vakuum pump eller liknande. Det går givetvis att utveckla denna teknik som beskrivs här men detta är en bra startpunkt för den som är sugen på att lära sig gjuta i glasfiber eller andra kompositmaterial.

Ett par färdiga kroppar.

Farligt
Innan vi går in på själva tekniken med gjutningen så måste jag återigen påpeka att epoxy är ett ämne som är hälsovådligt att hålla på med och det är allergiframkallande. Vid användande av epoxy så skall man se till att skydda sig ordentlig med skyddshandskar och ansiktsmask och att tvätta sig noga efteråt. Läs varningar på förpackningarna och fråga de som du köper dina produkter av vilka skydd som krävs. Det är också så att det bara är vissa typer av skyddshandskar som skyddar mot epoxy, tillverkarna brukar kunna ange vad deras handskar skyddar mot. Kommer man i kontakt med epoxy skall man genast tvätta bort det.

Tid
Förutom verktyg och material så finns det en sak till som man behöver vid gjutning, i alla fall om man är ovan, och det är tid. Det tenderar att vara så att har man väl börjat att gjuta så går det egentligen inte att sluta innan man har gjort klart delarna helt och hållet för då är det risk att arbetet blir helt förstört.

Släppmedel
Om formen är ny så måste den vaxas ett antal gånger innan gjutning, ju fler dess bättre men ungefär 6-7 gånger brukar räcka. Är formen redan använd så räcker det med att vaxa den ett par gånger och det är inte ens säkert att den behöver vaxas varje gång mellan gjutningarna om man använder släppmedel. När formen är vaxad och klar så skall den smörjas in med släppmedel om man har tänkt använda sådant, det går att använda sig av enbart vax men jag föredrar att använda båda delarna för säkerhet skull även om ytan kanske inte blir riktigt lika bra med släppmedel som med enbart vax.

Bild 1

Väv
Det är att föredra att klippa till all väv innan man börjar kladda med epoxyn. För att se hur mycket väv det går åt kan det vara praktiskt att göra någon form av mall (Bild 1). Vilken väv som skall användas beror givetvis på vad det är som skall gjutas men jag brukar börja med en tät 100 grams väv som det yttersta lagret och för att sedan lägga ett lager av en väv som är ca 160 gram. Den första väven skall vara av en tät typ och sen är det enklare med en väv som är väldigt följsam. Bara detta brukar ge en ganska sladdrig produkt så därför kan det vara bra att göra förstärkningar på utsatta ställen, tex vingsadel med ett eller flera lager till med 160 gram väv. Det här är tjocklekar på väv som passar ganska bra till mindre motorkåpor och flygplanskroppar men till andra saker där låg vikt inte är lika avgörande går det givetvis att använda tjockare väv och/eller lägga flera lager.

Microballonger
Om formen har några skarpa hörn så kan det vara svår att få väven att ligga kvar i dessa och därför så blandar jag en smet av epoxy och microballonger, ganska så trögflygande, ungefär som spackel. Denna petar jag dit på de ställen där jag antar att det kommer bli problem. Har inte formen några krångligheter så kan detta steg hoppas över.

Gjuta
Blanda till ungefär så mycket epoxy som du tror att det går åt, eller som du tror att du hinner göra av med innan den börjar gegga till sig och bli svår att använda. Den epoxy som används skall vara sådan som är avsedd för gjutning och se till att blanda den efter instruktionerna. En bra våg underlättar att få rätt delar bas och härdare (Bild 2), blanda epoxyn noggrant.

Börja med att pensla eller rolla, med en liten roller av skumgummi, ut ett lager epoxy i formen (Bild 3). Rolla tycker jag fungerar bättre och det verkar ge mindre luftbubblor, nackdelen är att rollern tenderar att suga åt sig en hel del av epoxyn. Lägg sedan i det första lagret väv (Bild 4) och rolla eller pensla fast det överallt, se till att det finns epoxy överallt men det skall heller inte vara för mycket epoxy.

Klipp sedan rent detta lager väv runt kanten med en liten sax. Lägg i nästa lager och pensla och rolla fast även detta på samma sätt (Bild 5). Här skall däremot väven sticka ut på ena sidan formen (Bild 6). Gör sedan samma sak med den andra halvan av formen, fast låt väven sticka ut på den andra sidan av formen. Vad som skall göras i vilken ordning, göra den tunna väven i båda formarna och sedan den tjocka eller allt i den ena formen och sedan allt i den andra beror på vad som fungerar bäst för just den del som skall gjutas. Lägg i förstärkningar och annat som skall gjutas fast. Ta sen lite hushållspapper och försök suga upp överbliven epoxy, väven skall vara genomskinlig men se nästan torr ut och det skall inte finnas några blöta fläckar eller pölar av epoxy någonstans. Nu skall det finnas två halvor som är färdiga att sättas ihop, den ena skall ha väv sticka upp på den ena sidan och den andra halvan skall ha den på andra sidan (Bild 7).

Två blir en

Det finns flera tekniker för att sammanfoga de två halvorna till en, den teknik som jag använder här brukar ger en stark fog och när det gäller långsmala flygplanskroppar så fungerar den bra beroende på att man inte behöver försöka pilla in några lösa bitar glasfiber i kroppen då de delar som skall sammanfoga höger och vänster halva redan sitter fast på endera sidan.

Jag brukar göra så att jag låter epoxyn har härda en stund, ca 1-2 timmar så att den hinner stelna lite grand så att det inte är så stor risk att man förstör det som redan är gjutet vid sammanfogningen. Är epoxyn helt ohärdad är det nämligen stor risk att väven rör på sig eller släpper från formen när man sammanfogar de olika delarna. Det går givetvis att vänta tills epoxyn har härdat helt men då blir inte fogen lika stark.

Bild 8

Så när epoxyn har härdat lagom mycket är det dags att sätta ihop de två halvorna till en kropp. Börja med att kapa till de utstickande delarna så att dessa blir lagom långa för att passa bra i den andra halvan av formen. Pensla sedan på epoxy på dessa utstickande flänsar, och skjut ihop halvorna. Här gäller det att se till så att inga delar av det som sticker ut fastnar på fel ställe eller viker sig och tricket för att lyckas med detta är att lägga halvorna omlott och sedan skjuta ihop dem i sidled till den position de skall ha. Skruva ihop formen så att den sitter samman stadigt (Bild 8). Ta sedan en lång pensel eller tejpa fast en pensel på en pinne av något slag och försök med hjälp av denna och med mer epoxy se till så att de utstickande flänsarna fastnar ordentligt i den motsatta sidan och att inte väven har släppt emot formen någonstans i skarven (Bild 9). Detta kan vara ett pyssligt jobb i en lång och smal kropp men väldigt enkelt i tex en motorkåpa. En ficklampa är bra att ha till hands så att det går att se vad man gör på insidan av formen när den är lång och smal.

Bild 9

I en del som det är enklare att komma åt i, tex en stor motorkåpa så fungerar det utmärkt att klippa rent alla lager väv runt kanten och sen lägga en remsa över skarven på insidan, men det kan vara å andra sidan vara nästan omöjligt att få in en extra remsa i en lång smal kropp och då fungerar den tidigare beskrivna överlappningstekniken bättre.

Om kroppen har delar som är helt omöjliga att komma åt, som tex delar av fenan på min Focke-Wulf så kan det fungera att blanda till en smet av microballonger och använda för att limma ihop halvorna med, det fungerar bra på sådana ställen som fenan då det är väldigt nära mellan  höger och vänster halva då fenan är väldigt tunn i bakkant. Pensla då dit denna smet innan halvorna sammanfogas och under torkningen så gäller det att ställa formen så att smeten inte rinner iväg åt fel håll. På bild 10 går det att se smeten av microballonger och epoxy på insidan av den färdiga fenan.

Bild 10
Vänta

När detta är gjort så att det bara att vänta på att det skall torka, och det är viktigt att vara tålmodig och hellre vänta för länge än för kort tid. Tas delen ut ur formen för tidigt finns det risk att den tappar formen och det är inte rå roligt. Efter ett par dagar så går det oftast bra att öppna formen och det kan till en början vara svårt att få loss formen men i slutänden brukar det alltid lösa sig. Bra hjälpmedel här är tryckluft, går det att få in ett tryckluftmunstycke någonstans så kan det lösa sig väldigt snabbt. Men är formen väl vaxad och om man dessutom använder släppmedel brukar det gå ganska enkelt att få isär delarna även om skarpa hörn och liknande kan ställa till vissa problem.

Putsning
Förhoppningsvis så har gjutningen blivit helt perfekt och det enda som återstår i så fall är att klippa och slipa bort gjutskägget. Skulle det finnas några luftbubblor så går dessa att spackla och slipa lite försiktigt. Det fungerar bra med tex Plastic-Padding till detta. Se bara till att avlägsna släppmedlet innan du spacklar och målar, det släppmedel som jag använder är vattenlösligt och går bort med ljummet vatten och lite diskmedel. Var också försiktig med att putsa ytan innan målning för det som brukar hända vid putsning är att det kommer fram en massa små luftbubblor som finns i väven så det bästa brukar vara att bara tvätta av den och sedan grundmåla. En sak som brukar kunna fungera rätt bra för att matta ytan lite grand så att färgen fäster bättre brukar vara att använda den hårda sidan på en köksvamp att putsa med, men ta det försiktigt.

Avslutningsvis

Att gjuta delar i form på det här sättet är ett intressant arbete men inte helt enkelt har jag lärt mig genom åren, det är en sak att veta hur det går till och en helt annan att faktiskt göra det i praktiken och som många andra saker är det ett hantverk som man lär sig bäst genom att träna på det. Så ge inte upp om de första försöken inte blir riktigt så bra som du hade hoppats på för jag tror ärligt talat att det är få förunnat att lyckas perfekt med gjutning från första försöket. Men detta gör det faktiskt bara ännu mer tillfredställande när man öppnar formen och tar ur en perfekt gjuten detalj.